Selasa, 23 Ogos 2016

BAB 13 FASAD

BAB 13
BERTUNANG untuk tempoh enam bulan. Itu perancangan awal mereka setelah mengikat janji untuk menyatukan kedua-dua manusia itu. Biarpun janggal, Jannah berusaha juga untuk menerima kehadiran lelaki itu dalam hidupnya. Hidupnya kini lebih tenang tanpa gangguan. Namun seperti yang diingatkan sebelum ini, dia harus selalu berhati-hati. Gangguan itu mampu datang bila-bila masa saja.
Awal pagi itu ketika dia tiba di kamar kerjanya, Jannah terlihat sejambak bunga ros terletak di atas satu bungkusan berbentuk empat segi di atas mejanya. Dia terpaku seketika. Kemudian dia memandang ke arah kamar Rayland. Lelaki itu sudah kembali bertugas setelah berada di Amerika Syarikat selama dua minggu. Lelaki itu sedang sibuk menyelongkar kabinet di belakang mejanya.
Jannah duduk di kerusinya. Kuntuman ros itu dibelek seketika. Ketika dia memandang semula ke arah kamar Rayland. Lelaki itu baru sahaja melabuhkan duduk di kerusinya. Spontan mereka berpandangan. Jannah mengangkat ganggang lalu mendail nombor sambungan ke kamar lelaki itu. Buat permulaan dia terdengar sapaan lembut, ucapan selamat sejahtera dari sang lelaki. Jannah menjawab perlahan.
“Awak sihat, sayang?” tanya lelaki itu lunak.
“Sihat. Alhamdulillah. Awak?” balas Jannah perlahan.
“Saya sihat. Awak dah lihat hadiah itu?”
“Belum. Sekejap.”
Sambil mengepit ganggang dengan bahu, Jannah mengoyakkan kertas bungkusan itu. Namun baru separuh tersiat, dia sudah terpaku. Sebuah bingkai gambar kelihatan. Jannah terus mengoyak kertas pembalut bahagian hadapan.
“Itu potret awak. Saya hadiahkan khas untuk awak.”
Kening Jannah berkerut. Ini foto sebenar atau lukisan? Dia keliru.
“Gambar itu nampak asli, kan? Sama seperti dalam foto.” Suara Rayland kedengaran. Macam sudah tahu apa yang sedang difikirkan tunangnya itu.
“Ia. Ini hasil lukisan tangan?” tanya Jannah sedikit teruja. Pertama kali dirinya dipotretkan seperti itu.
“Ia. Saya tempah lukisan itu pada seorang pelukis ketika saya berada di sana.” Suara Rayland kedengaran lembut melalui corong.
Jannah terdiam ditekan rasa kagum dan teruja. Macam tidak puas memandang. Indah hasil tangannya.
“Awak suka?”
“Suka. Terima kasih banyak. Saya tak tahu nak cakap apa. Kagum. Cantik hasil tangan pelukis ni,” ujar Jannah lembut.
“Sepanjang saya di sana, saya rindukan awak. Saya tak tahu nak buat apa dengan perasaan ni. Kemudian saya terjumpa pelukis itu. Dia seorang pelukis jalanan yang ada bakat besar. Saya terfikir untuk mengabadikan seseorang yang saya sayang dalam bentuk lukisan,” ujar Rayland lunak.
Tanpa sedar Jannah tersenyum sendiri mengusap cermin bingkai itu.
“Ana..” panggil Rayland lembut.
“Ia..” spontan pandangan Jannah terhala ke arah kamar Rayland. Lelaki itu sedang tunduk merenung mejanya.
“Saya masih ingat awak menegur tentang tatu di dada saya. Kali ini saya faham, seseorang yang saya sayangi saya hanya perlu letakkan dia di dalam hati. Bukan sekadar di luaran. Di situlah tempat yang istimewa. Di situlah saya letakkan awak selama ini,” ujar Rayland tanpa menyedari rupanya gadis itu sedang memerhatikan dia dari dalam kamar sana.
“Mentera apa awak baca ni?”
“Ha?” Rayland pantas mengangkat pandangan. Dia terlihat Jannah tersenyum-senyum sambil menekup mulut.
“Awak berbisik dari tadi. Saya ni pakai hijab. Saya tak berapa dengar bila awak berbisik,” ucap Jannah sambil cuba mengawal rasa nak ketawa. Bukan main jiwang lagi lelaki seorang ini.
Rayland ketawa kecil sambil menggaru kepalanya. Malu mukanya melihat Jannah masih memandang dia. Namun entah kenapa indah rasanya melihat Jannah tersenyum kepadanya.
“Saya hargai apa yang awak buat untuk saya. Terima kasih untuk hadiah yang istimewa ni. Saya suka, Rayland. Maaf, saya tak sediakan apa-apa untuk awak.” Jannah bersuara pula seketika kemudian.
“Tak apa. Senyuman awak sekarang ni dah cukup besar maknanya buat saya.”
Spontan Jannah memandang lagi ke arah lelaki itu. Rayland sedang merenungnya. Sungguh, hari ini terasa ada keistimewaannya.
“Saya hargai apa yang awak buat untuk saya. Saya sedar awak sentiasa cuba memberi layanan terbaik untuk saya. Dan saya akui awak seorang lelaki yang baik, Rayland.”
“Saya selalu mengharapkan awak akan menerima saya akhirnya. Saya ingin diri saya diterima, diletakkan di tempat yang istimewa. Tapi saya faham. Saya tak boleh paksa awak.”
“Saya percaya akan sampai masanya saya kena akur dengan takdir. Cuma buat masa ini, saya minta diberikan masa. Hati saya bukan hak mutlak saya.”
“Tak apa. Saya faham. Saya akan tunggu, Ana. Jangan risau tentang itu. Saya tak merasa kecewa sekarang. Saya yakin suatu hari nanti awak akan melihat siapa saya sebenarnya,” balas Rayland lembut.
Sesungguhnya sepanjang masa itu, matanya sering sahaja menjeling potret itu. Cantik dan unik. Jannah bercadang untuk meletakkan bingkai itu di dalam pejabatnya sahaja.
Petang itu, ketika mahu pulang Jannah berdiri di hadapan lobi bersama ayahnya. Menunggu Abduh tiba. Rayland muncul tidak lama kemudian.
“Baru turun?” sapa Ariff.
“Saya baru lepas solat,” jawab Rayland lembut.
“Kamu tak lagi pulang bersama Saad?” tanya Ariff sambil memandang dari atas ke bawah. Terpandangkan Rayland sedang memeluk topi keledar dan tubuhnya sudah tersarung jaket, dia semakin tertanya.
“Saya naik motorsikal, pak cik. Saya lebih senang ingat jalan di sini kalau saya sendiri yang memandu.” Rayland menjawab sambil menjeling Jannah di sebelah ayahnya.
“Kamu beli motorsikal?”
Rayland sekadar memuncungkan mulutnya ke arah sebuah motor besar terpakir di tempat pakir motor tidak jauh dari situ. Ternganga Ariff memandang motor anak muda itu. Kalaulah Farouqe nampak, berpinar biji mata anaknya itu.
“Kamu akan berkahwin sedikit masa lagi. Pastikan kedua-dua kaki kamu nanti tidak berbalut dengan plaster akibat dari motor itu,” pesan Ariff.
Rayland ketawa sedikit sambil menggaru kepalanya. Sekali lagi dia mengerling buah hatinya. Jannah buat-buat memandang ke arah lain. Tapi sudahnya terjeling-jeling juga.
“Saya balik dulu, pak cik.”
“Ia. Berhati-hatilah.” Ariff membalas biasa.
“Sayang, saya balik dulu ya?” ucap Rayland kepada Jannah.
“Emm.. ia. Err.. hati-hatilah.” Tidak tentu arah Jannah saat dipanah pandangan ayahnya. Merah mukanya.
Sehingga lelaki itu bertenggek di atas motornya, dua manusia itu terus memandang. Ngauman enjin motor itu menarik perhatian orang sekeliling. Jannah terus memandang sehingga motor itu menderu pergi.
Bestnya kalau dapat naik motor tu, ucap hatinya teruja. Tak pernah merasa naik motor besar. Sentuh pun tidak pernah! Selalu dia terpandang wanita-wanita yang membonceng motor besar seperti itu bersama suami. Alangkah seronoknya!
“Ehemmm..” deheman itu segera membuatkan Jannah kembali memandang ayahnya.
“Kamu tidak boleh keluar dengan Rayland selagi tidak bernikah,” ucap Ariff dengan kerlingan ekor mata.
“Ia. Ana tahu, daddy. Pandang aja pun,” cebir Jannah perlahan.
“Jangan mimpi nak membonceng sambil berpeluk-pelukan di belakang dia! Macamlah daddy tak boleh baca apa yang ada dalam fikiran kamu tu,” balas Ariff lantas menarik pipi anaknya.
“Sakitlah, daddy!” rengus Jannah manja. Lengan ayahnya segera dipukulnya. Tahu aja apa ada dalam fikiran dia. Tiada can untuk dia nak cari alasan!
“Daddy ada terfikir untuk mempercepatkan saja hari pernikahan kamu. Apa kata kamu?”
Berderau darah Jannah mendengar itu. Cepat-cepat dia berjalan ke arah kereta yang baru berhenti di hadapan mereka.
“Ana?” Ariff tersenyum melihat Jannah begitu pantas mengalihkan duduk di belakang Abduh.
“Ana tak dengar apa-apa, daddy. Lalalalalala.. tak mahu dengar apa-apa!” Jannah menjawab sambil menekup kedua-dua belah telinganya.
Ariff ketawa kecil sambil menggeleng. Punggungnya dilabuhkan di kerusi belakang. Kereta itu berlalu pergi setelah pintu ditutup. Ariff menoleh kepada anak gadisnya kemudian.
“Cepat atau lambat, sama saja, kan? Lebih baik cepatkan saja.”
“Daddy... tak mahulah!” rengus Jannah sambil menghela nafas panjang.
“Daddy tahu kamu sukakan Rayland sebenarnya.”
“Ialah. Memanglah suka. Suka macam tu aja. Perasaan Ana biasa-biasa aja pada dia,” jawab Jannah bersungguh.
“Ia?” kening lelaki tua itu terjongket sebelah saat merenung sisi tampang sang anak.
“Apa?”
“Atau kamu sebenarnya suka bila tahu dia tergila-gilakan kamu?”
Jannah terdiam sekejap. Lambat-lambat dia menoleh kepada sang ayah. “Apa maksud daddy?”
Ariff ketawa kecil sambil mengalihkan pandangan ke hadapan. “Tak ada apa-apa maksud. Itu cuma tekaan daddy saja. Tapi wajah kamu berubah pula. Daddy masih ingat dulu, kamu pernah menunjukkan reaksi yang kamu tertarik kepada dia waktu Rayland cuba mengorat kamu. Kalau bukan kerana kamu pernah disihir oleh lelaki tua itu, mungkin keadaan akan pergi lebih jauh. Bukan begitu?”
Jannah terdiam habis mendengar itu. Dalam otaknya berfikir. Ia ke dia pernah melayan Rayland dulu? Bila? Entah! Dia tidak tahu.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan