Jumaat, 19 Ogos 2016

BAB 1 YANG TERINDAH UNTUKNYA

BAB 1
PULANG petang itu Insyirah melihat kelainan antara anak dan ayah itu. Jannah masam mencuka. Menonong berlari naik ke kamarnya tanpa menegur mereka berdua. Wajah suaminya juga ketat.
“Daddy..” sapa Rania ceria sambil mendakap ayahnya.
“Dah buat homework?” tanya Ariff sambil mengusap kepala anaknya.
“Dah.”
“Bagi daddy rehat, sayang. Daddy penat tu,” ucap Insyirah lembut.
“Farouqe belum balik?” tanya Ariff kepada isterinya.
“Belum.”
“Saya nak naik atas.” Ariff sempat mengusap kepala anaknya sebelum dia berlalu ke tangga.
“Nia jangan keluar. Dah nak maghrib ni. Mummy nak tengok daddy sekejap.”
“Okay, mummy.”
Insyirah terus pergi mengejar langkah suaminya. Di hati ada rasa tidak enak. Di dalam kamar, lelaki itu sedang menanggalkan butang kemejanya satu persatu. Tetapi dia sedar fikiran sang suami sedang berada di tempat lain.
“Saya nampak muka Ana masam tadi. Ada apa, Ariff?” tanya Insyirah setelah mendekati lelaki itu.
“Dia merajuk dengan saya.” Ariff menjawab hambar.
"Kenapa, Ariff? Awak marah Ana?" tanya Insyirah lantas memegang tangan suaminya.
"Saya memang marah dia." Ariff mendengus kesal. Sampai menangis anak itu dikerjakannya. Biarkan! Dia lebih rela melihat anaknya menangis sekarang daripada menangis setelah tersalah langkah.
"Kenapa?" tanya Insyirah lagi.
"Saya berjumpa seorang lelaki ketika makan tengah hari tadi. Dia datang nak berkenalan dengan saya. Tapi kemudian dia bercakap tentang sesuatu yang saya benci. Ikutkan hati saya, saya dah marah dia. Tapi saya lebih marahkan Ana!"
"Ada apa sebenarnya?" tanya Insyirah semakin tidak sabar.
Ariff menghela nafas sambil duduk di tilam. Perlahan dadanya diusap. Cuba membuang rasa amarah.
"Dia beritahu saya dia nak melamar Ana. Dia berkenankan anak kita," ujar Ariff seketika kemudian.
Insyirah mengerut kening seketika. "Bukankah seharusnya kita gembira mendengar itu? Ada orang berkenankan anak kita."
Ariff terus menoleh kepada isterinya. "Ya. Selain dari lelaki berusia sebaya saya dan mahu menjadikan Ana isterinya yang nombor empat selepas dia menceraikan salah seorang isterinya bagi membolehkan dia menikahi Ana! Dan anak kita juga setuju bermadu dengan wanita lain! Saya tak izinkan!" tegas Ariff.
Spontan mata Insyirah membulat mendengar itu. Okay, dia pun rasa nak marah Ana sekarang! Tidak terkata dia mendengar itu.
“Saya tak sangka sama sekali dalam diam-diam dia ada hubungan dengan suami orang. Saya tak pernah terfikir sama sekali! Pandai dia sembunyikan semua itu dari saya.” Ariff terus meluahkan rasa tidak senangnya.
“Astaghfirullah.. Habis tu apa yang patut kita buat sekarang?”
“Saya akan beri dia masa untuk lupakan lelaki itu. Sekali sahaja ingkar cakap saya selepas ini, saya akan ajar dia!” ucap Ariff serius.
“Selama ni saya tak perasan dia rupanya sedang bercinta dengan seseorang. Pandai dia berselindung dari kita,” balas Insyirah kesal.
“Dia dah tahu kita tak akan suka. Sebab tu dia berahsia. Yang saya kesalkan, dia tahu kita tak akan suka. Tapi dia tetap teruskan. Ini salah. Saya tak akan restui hubungan seperti ini. Kalau lelaki itu orang yang baik-baik, saya tak akan halang. Tetapi lelaki itu.. Ah! Sakit hati saya pandang muka dia.”
“Saya akan cuba bercakap dengan dia nanti,” ucap Insyirah lembut. Mana tahu dengan nasihatnya anak itu mahu lembut hati.
“Saya nak mandi ni. Hati saya panas, badan saya pun ikut panas.” Ariff mengeluh sambil menggeleng. Pening dengan kerenah anak-anak.
Ketika makan malam pada malam itu, Jannah tidak turun. Masih tidak habis melayan rajuk.
“Kak Ana kenapa, mummy?” tanya Farouqe hairan. Di dalam kamar tadi, dia terlihat kakaknya menangis depan ibunya sampai bengkak mata. Macam ada masalah. Sekarang tidak mahu makan pula.
“Kak Ana tak sihat,” jawab Insyirah perlahan.
“Sakit apa? Tadi Kak Ana cakap apa sampai menangis, mummy?” tanya Farouqe masih tidak puas hati.
“Tak ada apalah.”
Farouqe mula memandang ayahnya. Ariff hanya membisu sambil menikmati makanannya. Namun tampang keruh ayahnya memaksudkan sesuatu. Cuma, dia tidak ingin terus bertanya kalau emaknya sudah jawab begitu.

SETIA menunggu. Saad meluru ke arah pintu masuk kelab hiburan itu saat terpandangkan Rayland dipapah seorang perempuan.
“Tuan Rayland..”
“You siapa?” tanya wanita itu hairan.
“Saya pemandu dia. Biar saya bawa dia balik.”
“Ikut saya pulang?” pelawa Rayland dalam keadaan mamai kepada gadis itu.
“Jangan! Awak pergilah,” tegah Saad sambil menarik Rayland dari pegangan gadis itu. Rayland terus ditarik pergi.
“Hei! Mana awak nak pergi? Kita masih belum habis berbual,” laung Rayland saat dia dipapah menuju ke kereta.
Saad terus menarik lelaki itu tanpa mempedulikan Rayland sedang tidak tentu arah disebabkan mabuk. Lelaki itu ditolaknya masuk ke dalam kereta. Rayland terbaring di kerusi belakang.
“Saya mahu perempuan itu ikut saya.”
“Tak boleh. Kalau tan sri tahu, bukan setakat tuan aja yang kena marah. Saya pun kena.”
Rayland membebel lagi entah apa-apa sepanjang dibawa pulang ke rumah. Saad hanya menggeleng sendiri. Seketika kemudian lelaki itu senyap. Dah tidur agaknya.
 Setiba di rumah, Rayland terpaksa dikejutkan berkali-kali. Lena singkat itu mengembalikan sedikit kewarasan Rayland. Lelaki itu duduk sambil meraup wajah di antara pintu kereta yang sedang terbuka luas.
“Saya mabuk.”
“Ia.” Saad menjawab sepatah. Lelaki muda itu diperhatikan tanpa jemu.
“Maafkan saya. Saya nak masuk dulu.” Rayland terus keluar dari kereta itu.
“Tuan Rayland, maaf kalau saya menegur.”
Rayland kembali memandang Saad.
“Keadaan ni takkan disukai oleh tan sri. Kalau dia tahu, buruk akibatnya. Saya tak mahu masuk campur dalam kehidupan peribadi tuan. Tapi ini salah. Saya tahu tuan sunyi di sini. Ini bukan caranya kita menghiburkan diri. Ingat sesuatu.. Tuhan tu wujud. Dosa pahala itu juga wujud. Kehidupan selepas mati juga wujud. Malah akan kekal. Di mana kita berada selepas mati nanti, bermula dari segala perbuatan kita atas dunia ini. Kita ni hamba Tuhan. Kena sedar yang kita tak boleh buat sesuka hati kita. Hidup mesti dalam batasan.”

Rayland sekadar memandang Saad. Namun kemudian dia berpaling semula menuju ke rumahnya tanpa menjawab apa-apa. Saad terus berdiri di situ sehingga bayang Rayland menghilang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan