Jumaat, 21 Februari 2014

9-JIBAM KAHWIN JANDA VOUGE!

“Hai, Jibam..” sapaan itu mengejutkan Jibam yang sedang lepak dengan Acap di belakang gerainya. Melihat gerangan manusia yang menyapa dia terus bangun.
“Kenal I lagikan?” tanya Ryan sengaja membiarkan Jibam mengecam dirinya.
“Encik Ryan..”
 “Yup!” sambut Ryan mula tersenyum. Sempat dia memandang sekeliling mereka. Lengang! Memang tepat pada masanya. Bolehlah dia mencuri sedikit masa Jibam untuk berbincang hal yang sedang disimpannya.
“Encik Ryan nak beli burger ke?” tanya Jibam hairan melihat kehadiran lelaki itu.
“I nak jumpa you. Can we talk?” ucap Ryan cukup sopan.
“Jumpa saya untuk apa?” tidak tertahan rasa hairan Jibam. Namun dia sudah mengagak ini sudah pasti ada kena mengena dengan wanita seorang itu.
“Boleh kita duduk dulu. Tak selesa berbual macam ni,” ujar Ryan lembut.
“Okay..” Jibam menoleh kepada Acap yang sedang memerhatikan mereka berdua daripada tempat duduknya. “Aku dok depan kejap.” Jibam berkata kepada sahabatnya itu. Acap sekadar mengangguk.
“Ada apa ni, Encik Ryan?”
“Panggil I Ryan aja cukup,” celah Ryan lembut.
“Okay..” jawab Jibam sepatah dalam rasa tidak sabarnya untuk mendengar lebih lanjut.
“I datang sini cari you ada sebab. Pasal Katrina.”
“Kenapa dengan Cik Katrina?” sambut Jibam semakin tidak sabar.
“I nak kahwin dengan dia semula. Tapi ada masalah..”
Jibam diam tanpa sebarang komen. Namun pandangan matanya tidak mampu dilarikan daripada lelaki itu. Hairan! Kenapa dia pula yang dijadikan tempat meluah masalah? Dia bukannya pakar kaunseling.
“Jibam, I nak mintak tolong you. Err..” Ryan menggaru pelipisnya seketika. “Sebetulnya I nak tawarkan you sesuatu kalau you sudi,” luah Ryan sedikit teragak-agak. Dalam ketenangannya ada kebimbangan yang terselit. Bimbang Jibam menolak hasratnya.
“Tawaran apa?” tanya Jibam mula tidak keruan dadanya.
“Emm.. begini sebenarnya. I dengan Katrina tak boleh rujuk semula macam tu aja. Kami bercerai talak 3. Sayangnya kami masih saling menyayangi. Jadi I terpaksa biarkan Katrina berkahwin dengan seseorang kemudian bercerai. Lepas tu barulah kami boleh bernikah semula.”
“Jadi apa pulak kena mengena hal ni dengan saya?” tanya Jibam masih tidak jelas. Namun dadanya semakin berdebar.
“I nak you kahwin dengan Katrina. I akan bayar you,” ucap Ryan lembut.
Jibam terus terpaku dengan pandangan mencerun tajam kepada lelaki di hadapannya itu. Dia akan dibayar untuk mengahwini Katrina? Biar betul?
“Encik Ryan datang ke sini mencari saya untuk ini ke? Encik Ryan nak saya berkahwin dengan Katrina untuk membolehkan Encik Ryan berkahwin dengan Katrina lepas tu?” tanya Jibam sekali lagi. Perlahan dia memegang pipinya. Telapak tangannya masih mampu merasai jambangnya. Bermakna dia memang tengah sedar diri.
“You setuju? Sejuta! I rasa amaun sebanyak ini bukan senang untuk ditolak macam tu aja. Tugas you senang aja. Nikah dengan dia dan ceraikan dia sebulan kemudian. Perkahwinan ni harus dirahsiakan daripada orang luar. Semuanya mesti dijalankan secara diam-diam supaya orang tak perasan,” ujar Ryan lembut menggoda pendirian Jibam.
Jibam semakin terpaku mendengar amaun yang disebutkan lelaki itu. Lama mulutnya ternganga cuba melepaskan rasa terkejutnya.
“Macamana?”
“Ringgit Malaysia ke?” tanya Jibam masih dibelenggu rasa terkejut.
Ryan ketawa melihat keluguan lelaki itu. “Ya, Ringgit Malaysia!” ucap Ryan bersungguh.
Jibam terkebil-kebil. Namun dalam diam dia cuba bertanya kepada dirinya sendiri. Adakah ini realiti? Rasanya dia tidak bermimpi. Dia masih sedar dia sedang berada di gerainya. Lebih dari itu dia seperti tidak percaya pula dia yang dipilih oleh Ryan untuk mencina buta si Katrina. Sungguh! Dia terasa seperti sedang bermimpi.
“Tak cukup ke? I boleh naikkan harga. Cakap aja berapa you nak,” umpan Ryan sambil tersenyum. Sengaja mahu membodek Jibam. Dia yakin lelaki lurus ini senang untuk dipujuknya.
Jibam memandang lama wajah lelaki itu dalam pada dia berfikir sendiri. Perlahan dia menghela nafas. “Katrina tahu pasal ni?” tanya Jibam perlahan.
“Tak tahu. Tapi I akan bagitahu dia juga nanti. Soal itu you jangan fikir. Itu urusan I dengan dia. I hanya perlukan jawapan you sekarang,” balas Ryan cukup yakin. Dia tahu dengan sedikit pujukan Katrina akan akur juga.
“Tapi kenapa saya?” tanya Jibam rendah sahaja.
Ryan tidak segera menjawab. Dia memandang sekeliling seketika. “I tahu you memang orang yang baik, Jibam. Orang macam you yang I perlukan untuk jaga Katrina. I tak boleh pilih sembarangan orang untuk jadi suami sementara dia,” jawab Ryan lembut.
“Macamana Encik Ryan tahu saya ni baik? Kita bukannya rapat pun selama ini.” Jibam memandang lelaki itu dengan ekor mata.
“I tahu, Jibam. Ramai orang kata macam tu pada I,” bohong Ryan. Hakikatnya dia memilih Jibam kerana dia yakin Katrina tidak akan jatuh cinta kepada lelaki persis ini. Dia tahu taste Katrina adalah kepada lelaki seperti dia kerana itu Katrina mudah jatuh ke tangannya dahulu. Dan sikap lurus Jibam yang paling dia suka. Senang dia mahu memandu arah lelaki ini setelah berkahwin dengan jandanya itu.
Berkerut dahi Jibam mendengar ujaran Ryan. “Siapa pulak yang bercerita begitu?” tanya Jibam.
“Itu tak penting, Jibam. Yang penting sekarang I tak mahu you tolak tuah. Bukannya lama. Sebulan aja. Lepas tu you ceraikan dia dan you boleh enjoy dengan duit tu. Senangkan?” pujuk Ryan bersungguh.
Berkerut dahi Jibam mendengar bicara Ryan itu. Macam senang aja bunyinya. Tiba-tiba ada rasa tidak senang timbul di hatinya kepada lelaki ini. Perkahwinan dijadikan permainan sebegitu sahaja hanya kerana kehendaknya yang satu itu sedangkan hubungan itu harus dijaga kemuliaannya. Namun sesaat Jibam terfikir. Kalau dahulu Ryan boleh menjadikan talak sebagai permainan, mengapa tidak perkahwinan juga begitu?
 “Jibam, dengar sini. Kalau orang lain tawaran ni takkan terbiar lama. Awal-awal dah kena sambar. You jangan jadi bodoh. Bukan senang orang nak datang tawarkan duit pada you untuk kerja semudah ini.” Kali ini Ryan mula menggunakan cara lain pula untuk melemahkan pendirian Jibam.
“Saya tak sanggup nak buat macam tu. Siapa pun memang suka dengan duit. Tapi saya masih waras. Benda macam ni bukan boleh dibuat main,” ujar Jibam pula.
“Kita buat secara senyap. Senang aja, Jibam. You tak perlu fikir sangat benda yang lain tu. You hanya datang waktu akad nikah dan kemudian balik rumah macam biasa. You tak perlu tinggal serumah dengan dia dan tak perlu beri nafkah apa-apa. Cukup sebulan datang ke pejabat kadi untuk ceraikan Katrina. That’s all! Duit sebanyak itu macam-macam you boleh buat, Jibam.” Hasut Ryan cukup bersungguh.
Jibam diam tidak berkutik. Namun akalnya terus memikir dan memikir. Sungguh! Dia tiada jawapan yang hendak diberikan. Pada bahagian lain pula dia masih terlalu ragu dan tidak terpikat langsung kepada duit sejuta itu. Dia takut!
“Cakap dengan I, berapa banyak you nak? I akan tambah,” pujuk Ryan masih tidak berputus asa.
“Biarlah saya fikir dulu, Encik Ryan.”
Spontan Ryan mendecit melahirkan rasa kecewanya dengan jawapan Jibam. Tidak sangka bukan mudah memujuk lelaki ini rupanya. “Berapa lama I kena tunggu?” tanya Ryan mula mengeras nadanya.
“Macam nilah..” Jibam diam sekejap sambil memandang ke hadapan. Wajah Katrina tergambar di ruang matanya. Sudikah wanita itu menerima dirinya begini? Pertanyaan itu mencelah di dalam hati Jibam.
“Bincanglah dulu dengan Katrina. Dia kena tahu hal ini. Takde siapa boleh buat keputusan untuk dia. Kalau dia setuju baru kita bincang semula,” ujar Jibam kemudian.
“Okay! I setuju.”

Pagi itu Jibam memulakan kerjanya seperti biasa. Seawal jam 6 dia sudah bergerak mengambil Katrina di kondominiumnya. Wanita itu nampak biasa sahaja. Cuma kurang tersenyum lagi kepadanya seperti sebelum-sebelum ini.
“Cik Katrina okay ke?” tanya Jibam saat membuka pintu untuk wanita itu.
“Okay..” jawab Katrina lembut.
Jibam mengangguk perlahan. Namun sepanjang pemanduannya Jibam perasan Katrina sering mengelamun di belakang memandang ke luar tingkap. Mereka berdua lebih banyak membisu di dalam kereta. Namun dalam diam Jibam simpati dengan Katrina. Dia tahu Katrina pasti sedang memikirkan masalah peribadinya yang satu itu.
Sesudah menghantar wanita itu dia pergi menyimpan kereta. Namun saat mahu naik ke atas dia terserempak dengan Tan Sri Kamaruddin yang baru tiba di lobi bangunan itu. Jibam menyapa lelaki tua itu.
“Macamana kerja?” tanya Tan Sri Kamaruddin.
“Okay, Tan Sri. Saya suka..” jawab Jibam sambil menyengih.
“Ada apa-apa masalah bagitahu saya.”
Ni nak bagitahulah ni.. bisik hati Jibam sendiri. “Tan Sri ada masa ke? Saya nak bercakap dengan Tan Sri sekejap kalau boleh. Penting!”
“Kenapa?” dahi lelaki tua itu berkerut memandang Jibam.
Jibam memandang sekeliling. Ramai kakitangan di sekeliling mereka. Dia rasa tidak sedap hati. Bimbang ada orang lain menelinga perbualan mereka.
“Kita ke restoran sebelah.” Tan Sri Kamaruddin seakan mengerti reaksi tidak senang Jibam untuk berbual di situ. Dia terus berjalan meninggalkan ruang lobi itu tanpa menanti jawapan Jibam. Jibam sekadar mengekori lelaki itu.
“Ada apa?” tanya Tan Sri Kamaruddin setelah mereka selesa di tempat masing-masing.
“Semalam Ryan ada datang cari saya di gerai tempat saya berniaga.” Mukadimah mula dibuka Jibam. Liurnya ditelan perlahan dalam pada dia cuba mengingati semula perbualan dia dan Ryan semalam.
“Ryan bekas suami Katrina tu ke?”
Jibam mengangguk.
“Dia buat apa cari kamu? Dia ada ganggu kamu ke?” mengeras sedikit suara Tan Sri Kamaruddin setelah nama lelaki yang paling dia tidak suka itu diperdengarkan Jibam.
“Dia ada cakap sesuatu tentang dia dan Katrina. Sebetulnya dia datang menawarkan saya sedikit duit. Duit untuk saya kahwin dengan Katrina.”
“Ha??” meledak rasa terkejut Tan Sri Kamaruddin melalui sepatah kata itu.
“Sungguh, Tan Sri! Saya tak bohong. Dia tawarkan saya sejuta untuk mencina buta Katrina. Lepas tu mereka berdua nak berkahwin,” jelas Jibam bersungguh.
Lelaki tua itu menghentak meja tiba-tiba. “Kurang ajar punya budak! Tak guna!”
Terkejut Jibam melihat gelagat majikannya itu. Beberapa orang di sekeliling mereka sempat memandang. Dalam diam Jibam gelisah melihat reaksi Tan Sri Kamaruddin. Bimbang hal itu akan memburukkan keadaan sedangkan Ryan sudah mengingatkan dia agar hal itu dirahsiakan.
“Apa lagi dia cakap dengan kamu?” Tan Sri Kamaruddin masih tidak berpuas hati. Masih ada yang mahu dicungkilnya.
“Dia berikan saya syarat-syarat yang saya kena patuhi. Dia tak mahu orang luar tahu tentang perkahwinan ini. Dan saya tak perlu bertanggungjawab kepada Katrina sehinggalah saya ceraikan dia lepas sebulan nanti,” jelas Jibam tenang.
“Budak Ryan ni memang nak mampus! Ada hati dia nak ambil anak aku lagi. Dia ingat senang? Selagi aku hidup aku takkan benarkan,” cemuh Tan Sri Kamaruddin kesat.
Jibam menghela nafas perlahan. Sekarang dia tahu Katrina bercakap benar. Memang Tan Sri Kamaruddin tidak restukan hubungan dia dan Ryan.
“Saya tak sampai hati tengok Katrina asyik termenung. Kasihan dia. Bukan senang berkahwin kemudian cerai. Tapi saya tak tahu nak cakap apa pada Ryan,” ujar Jibam lembut di hadapan lelaki tua itu.
Tan Sri Kamaruddin termenung lama memandang meja di hadapannya. Apa yang diucapkan Jibam membuatkan hatinya walang. Dia tidak sangka sehingga begitu sekali perancangan Ryan dan Katrina. Di belakangnya!
“Apa jawapan yang kamu beri pada Ryan semalam?” lelaki tua itu kembali memandang Jibam.
“Saya nak fikir dulu..” jawab Jibam pantas.
“Terima Katrina! Kahwin dengan dia.” Sepantas mana Jibam menjawab sebegitu juga pantas Tan Sri Kamaruddin mencelah kata-kata Jibam.
“Ha?” Jibam ternganga. Macam tu pulak jawapan Tan Sri Kamaruddin? Jadi Tan Sri Kamaruddin setujulah anaknya dicina butakan oleh dia. Jibam tidak faham. Dia ingat pastilah Tan Sri Kamaruddin menghalang.
“Setuju aja! Tapi tentang syarat yang dia beri tu kita akan bincang kemudian nanti. Saya tahu apa nak buat.”
Jibam terkedu tidak terkata.
“Saya tahu kamu baik, Jibam. Kalau kamu jadi saya kamu takkan tergamak biarkan anak kamu berkahwin dengan lelaki macam Ryan. Tapi Katrina semenjak dulu memang degil! Lelaki tak guna tu jugak yang dia nak!” degus Tan Sri Kamaruddin.
“Tapi saya ni..”
“Saya terima sesiapa sahaja asalkan bukan Ryan Abraham! Kalau kamu tak setuju dengan apa yang dia nak, dia akan bawak orang lain yang lebih teruk dari dia untuk Katrina. Apa akan jadi dengan anak saya? Saya takut suatu hari nanti Katrina akan kahwin lari dengan dia! Kalau dia bayar kamu sejuta untuk ceraikan Katrina, saya sanggup bayar berapa saja asalkan kamu tak ceraikan Katrina! Sebut saja berapa kamu nak. Pendek kata saya tak mahu Ryan kahwin dengan Katrina biar apa terjadi sekalipun!!” potong Tan Sri Kamaruddin cukup keras.
Jibam ternganga. Pulak dah! Macam ada permainan merebut tender pula di sini. Siapa yang harga paling bagus dia yang menang. Tapi Jibam tidak mengharapkan duit itu. Bukan itu maksud dia bertemu dengan Tan Sri Kamaruddin saat ini.
“Saya tak sedap hati, Tan Sri..”
“Kenapa? Duit tu tak cukup?”
“Saya bukan nak duit. Saya ada maruah. Takkanlah Tan Sri nak saya kahwin dengan Katrina? Tengoklah diri saya ni. Apa ada pada saya? Katrina tu sukakan Ryan. Saya tak sampai hati nak paksa dia. Sekarang ni saya nampak dia asyik termenung aja,” ujar Jibam rendah saja.
“Itu semua kita akan fikir kemudian! Yang saya nak kamu kahwin dengan Katrina seperti yang diminta Ryan. Tapi jangan sesekali kamu ceraikan dia!” tukas lelaki tua itu agak laju. Dia sudah tidak peduli siapa lelaki di hadapannya ini. Saat ini rasa tidak sukanya kepada Ryan sudah melepasi pertimbangan akal.
Terdiam Jibam memikirkan kata-kata Tan Sri Kamaruddin. Mudahnya lelaki ini membuat keputusan. Sesenang itukah dia menyerahkan Katrina kepada seorang lelaki seperti dia asalkan Katrina tidak dikahwini Ryan? Macamana pula dengan pendirian dia?
“Saya lebih rela Katrina berkahwin dengan kamu sebab saya tahu kamu jenis lelaki yang macamana. Tapi bukan dengan Ryan! Saya tahu Ryan hanya mempergunakan Katrina selama ini. Kalau dia ikhlas dengan Kat, dia takkan curang berkali-kali. Saya tak tahu kenapa Katrina bodoh sangat! Lelaki macam tu jugak yang dia nak,” degus lelaki tua itu lagi dalam pada Jibam berdiam diri.
Jibam sekadar mampu menelan liur memandang majikannya itu. Saat ini dia terasa macam sedang bermimpi pula. Namun dia hanya diam tanpa memberikan jawapan.
Sesampai di tingkat 11 Jibam menjenguk Katrina. Namun saat dia memandang melalui cermin dinding bilik itu Katrina tiba-tiba mengangkat pandangan kepadanya. Katrina segera melambai untuk memanggil Jibam masuk.
“You pergi mana?”
“Breakfast..” jawab Jibam lembut.
Katrina memandang jam di pergelangan tangannya. “Lamanya? You dengan siapa?” tanya wanita itu pelik.
Jibam termanggu seketika. Kenapa wanita itu hairan pula? Selalunya Katrina tidak kisah dia masuk ke pejabat pukul berapa pun. “Saya seorang saja.” Jibam menjawab perlahan.
“Daddy I dah masuk ke?”
Aik? Bapak dia, dia tanya aku pulak..
“Dah agaknya. Saya tak tahu,” bohong Jibam. Dia sudah berjanji tidak akan memberitahu sesiapa tentang apa yang dibincangkan dan diputuskan oleh mereka berdua tadi. Itu rahsia mereka sampai bila-bila.
Katrina mengangguk dengan wajah sedikit lesu. “Takpelah. I nak tanya tu aja,” ucap wanita itu perlahan.
“Cik Katrina nak apa-apa ke? Saya boleh buatkan.”
“I tak mahu apa-apa.”
“Kalau perlu apa-apa saya ada kat luar,” ucap Jibam lembut.
Katrina sekadar mengangguk tanpa memandang Jibam lagi.
“Cik Katrina ada masalah dengan Ryan ke?” tanya Jibam dengan keberanian yang tidak seberapa. Takut juga dia dicop penyibuk. Tapi hatinya tidak tenang melihat Katrina terus murung begitu.
Katrina sekadar menggeleng perlahan. Bicara Ryan semalam memang sedang mengusuti fikirannya. Namun dia tidak bercadang mahu berkongsi dengan sesiapa. Sebulan.. Ryan berkata begitu kepadanya. Sebulan nampak macam singkat. Namun dia yang akan menempuhnya tidak tahu apa yang harus dirasainya sepanjang masa itu. Baru membayangkan dia sudah tersiksa. Inikan pula untuk melaluinya nanti. Sampai sekarang dia masih tidak tahu siapa lelaki yang akan dikahwininya nanti.
“Kenapa nampak macam tak happy aja kalau betul takde apa-apa?” ujar Jibam yang masih memandang.
“Entahlah. I macam takde mood, Jibam.”
“Pasal Encik Ryan ke?” teka Jibam lembut sahaja.

Akhirnya Katrina mengangguk juga. Anggukan Katrina membuatkan Jibam pula yang terdiam. Kalau tentang itu dia tidak tahu apa yang harus dikatakannya. Bertambah susah hati memikirkan bicara Tan Sri Kamaruddin. Kini dia pula yang merasa tersepit. Dia tahu Katrina sudah pastilah masih sayangkan dudanya itu. Masalahnya Tan Sri Kamaruddin pula yang menghalang. Apa pula perasaan Katrina jika dia tahu lelaki yang bakal dikahwininya nanti kacaknya tidak setanding Ryan? Entahlah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan