Jumaat, 14 Februari 2014

5-JIBAM KAHWIN JANDA VOUGE

Selama lebih tiga bulan itu Jibam sekadar membantu Acap di gerai mereka pada malam hari. Siang hari dia bersenang-senang di rumah. Dalam keadaan kakinya masih bersimen begitu tidak banyak yang dia boleh lakukan. Hakikatnya walaupun kakinya masih belum pulih sepenuhnya dia sudah memutuskan apa yang mahu dibuatnya esok.
“Nak bukak simen tu? Kau biar betul, Jibam?” terbeliak mata Acap melihat Jibam memotong plaster kapur yang membaluti kakinya.
“Betullah..” jawab Jibam selamba. Dengan menggunakan gunting dan playar dia memotong sedikit demi sedikit plaster berwarna putih lusuh itu.
“Ish! Kalau ada apa-apa nanti macamana? Kaki kau tu belum elok betul lagi. Bahaya kau tahu tak?” keluh Acap tidak senang dengan kemahuan Jibam.
Jibam menoleh sekilas kepada temannya itu. “Doktor kata tulang kaki aku dah bersambung. Maknanya kaki aku ni dah elok,” ujar Jibam biasa.
“Memanglah. Tapi tulang tu perlukan masa untuk kuat semula. Plaster tu gunanya untuk lindungi kaki kau. Manalah tahu kau terjatuh ke apa ke? Kau ni degil betullah! Yang doktor kata jangan, itulah yang kau nak buat sangat!” degus Acap tetap tidak senang hati dengan keputusan Jibam enggan memakai plaster di kakinya itu.
“Rimaslah pakai benda alah ni. Panas campur gatal. Dahlah tak boleh masuk air. Siksalah bila ada benda ni kat kaki aku. Kau jangan risau. Aku ada tongkat tu. Semuanya okay,” jawab Jibam sambil memuncungkan mulutnya kepada tompang yang sering digunakan untuk bergerak ke mana-mana itu.
Acap sekadar mampu menggeleng. Dia terasa kalah dengan kedegilan sahabatnya itu. “Suka hati kaulah, Jibam. Kau jangan suruh aku pasang balik benda alah untuk kau aja sudah!”
Jibam sekadar tersenyum sendiri. Plaster di kakinya itu terus dikopaknya sedikit demi sedikit. Bukan senang juga rupanya. Setelah sejam berhempas pulas akhirnya kesemua plaster putih itu dapat dileraikan dari kakinya.
“Fuh! Leganya dah takde benda keras ni..” ucap Jibam sendiri. Kakinya diusap lembut. Lebih dua bulan terkurung di sebalik simen keras itu, kulit kakinya terasa lembut semacam.
“Kau betul ke nak mula kerja balik esok, Jibam?” tanya Acap setelah dia kembali semula ke dapur itu.
“Betullah..” jawab Jibam sedikit meleret. Kakinya terus dibeleknya.
“Kan doktor kata kau tak boleh kerja kat tapak projek tu untuk sementara waktu?”
Jibam diam pada permulaannya. Namun seketika kemudian wajah sahabatnya itu dicari oleh dua bola matanya. Dia tahu Acap risaukan keadaan dirinya. Tetapi dia sesungguhnya tidak senang duduk sahaja tanpa melakukan sesuatu yang mampu mendatangkan duit.
“Aku kesian dengan mak dan ayah aku tu. Semenjak aku tak kerja ni, duit bulanan aku bagi sikit aja. Aku takut tak cukup untuk belanja,” jawab Jibam perlahan sahaja. Mengenangkan ayahnya yang bergantung hidup kepada pendapatan sebagai pengait kelapa itu, dia susah hati. Sementelah ayahnya ada penyakit asma.
“Tapi kesihatan kau pun kena jaga jugak. Macamana nak kerja kalau kaki tak berapa nak elok?” bebel Acap. Dia memang faham masalah itu kerana nasib mereka lebih kurang sama saja. Tapi dia benar-benar bimbang melihat Jibam terhencot-hencot berjalan. Macamana nak berkerja dalam keadaan seperti itu?
“Aku tahu. Aku buatlah mana-mana kerja yang aku mampu buat. Yang penting aku pergi kerja.” Jibam terus menjawab tenang. Soal itu tidak mahu diperpanjangkan lagi. Baginya keselesaan emak dan ayahnya di kampung itu lebih penting berbanding dirinya. Setakat sakit kakinya ini dia masih mampu bertahan.
Acap hanya mampu menghela nafas perlahan memandang Jibam. Dia tahu benar bukan mudah untuk dia menahan kemahuan sahabatnya itu kalau itulah yang sudah diputuskan Jibam. “Kau hati-hatilah di tempat kerja tu. Jangan sampai jadi lagi macam dulu. Risau aku dibuatnya. Kalau kau rasa tak mampu nak berkerja, jangan paksa, Jibam. Esok lusa kalau kaki kau tu dah cukup kuat, kau dah boleh kerja balik kat situ,” ujar Acap akur akhirnya dengan keputusan Jibam.
“Aku tahu. Kau jangan risau, Acap. Sebab aku tahu aku mampulah aku buat keputusan macam ni,” jawab Jibam dengan sedikit sengihan untuk menyedapkan hati Acap.
Acap menghela nafas perlahan. Seketika kemudian dia ikut duduk dekat dengan Jibam di ambang pintu dapur rumah teres sewa mereka itu.
“Apa pendapat kau kalau kita besarkan perniagaan pizza kita tu?”
Jibam menoleh lagi kepada Acap. “Besarkan macamana maksud kau?”
“Kita bukak kedailah. Takkan selama-lamanya kita nak berniaga di kaki lima bangunan aja? Kita buat pinjaman. Sewa kedai kemudian beli dapur baru untuk kita mulakan perniagaan tu. Macam yang Encik Akhbar cakapkan dulu tulah,” terang Acap.
Jibam terdiam seketika. Dalam kepalanya dia terbayangkan wajah seorang lelaki yang kini sering menjadi pelanggan mereka itu. Memang dia bersetuju dengan rancangan Acap. Malah selama ini itulah impiannya. Tetapi bukan senang semua itu dapat dimulakan kalau mereka tidak ada mendapatkan nasihat atau tunjuk ajar daripada mereka yang pakar.
“Kita cuba tanya pendapat Encik Akhbar tu mahu?” tanya Jibam bersungguh.
“Itu jugak yang aku tengah maksudkan sekarang ni,” jawab Acap terus bersetuju. Siapa lagi yang boleh mereka harapkan selain lelaki itu?
“Aku ambil iktibar daripada apa yang berlaku pada kau baru-baru ni, Jibam. Kita ni kalau takde tapak nak teruskan hidup memang susah kita kalau apa-apa jadi pada kita. Pada siapa kita nak harapkan untuk ubah nasib kita ni. Kita berdua ni dahlah menanggung keluarga dah 10 tahun kita di KL ni. Patutnya kita dah boleh majukan diri. Kalau kita terus takut nak mencuba sampai bila-bila pun kita tetap di takuk lama,” ujar Acap lagi.
Jibam terus mengangguk sependapat dengan Acap. Dia pun bukanlah berimpian untuk hidup kaya raya suatu hari nanti. Tetapi cukuplah sekadar ada berbanding tiada.
“Kita jumpa dia nanti,” sambut Jibam bersungguh. Dia juga sudah lama memasang cita-cita untuk memajukan diri dalam bidang ini. Sampai bila mereka harus terus hidup begini? Sampai bila nasib mereka akan terus begini jika tidak mereka berdua yang cuba untuk mengubahnya. Pokok pangkalnya ialah usaha!

Sangkanya semuanya mudah. Tetapi tidak!
Jibam terduduk menahan kesakitan di kakinya. Berkali-kali kaki kirinya itu diusap untuk meredakan rasa mencucuk-cucuk yang semakin kuat dirasakannya.
“Bang Jibam, kamu tak apa-apa?” tanya Abi mula kasihan melihat lelaki itu.
“Kaki aku sakit, Abi.” Jibam berkata agak payah.
Abi mula duduk di sebelah Jibam. “Sudah ku bilang, Bang Jibam masih belum kuat. Jangan dipaksa, bang. Nanti makin teruk.” Abi berkata lembut. Bahu Jibam disentuhnya lembut. Belas benar dia melihat keadaan lelaki itu. Wajah Jibam berpeluh-peluh bukan kerana letih melakukan kerja. Sebaliknya kerana menahan sakit.
Jibam menghela nafas perlahan. Dalam diam dia mengaku apa yang diucapkan Abi itu benar. Kakinya memang sudah tidak sekuat dulu.
“Adukan saja pada Encik Fazil. Dia pasti faham. Tadi pun dia nanya-nanya terus pasal Bang Jibam.” Abi bersuara lagi dalam pada Jibam terus mengurut kakinya itu.
“Nantilah..” ucap Jibam sambil mengeluh sendiri. Runsing fikirannya. Kalaulah keadaan dia berterusan begini, susahlah dia nanti.
“Jangan dipaksa, bang. Biar aku pergi jumpa Encik Fazil tu. Susah hati aku tengok Bang Jibam sakit-sakit terus begini.”
Jibam menoleh kepada Abi di sebelahnya itu. Dia terus tersenyum kepada anak muda berusia 24 tahun itu. Selain Acap, Abi memang sering mengambil berat akan dirinya.
“Aku okay, Abi. Nanti dah lega sakit ni aku sambung kerja semula. Aku cuma nak rehat sekejap,” ujar Jibam lembut.
“Bang Jibam, aku pun pernah patah kaki. Aku masih ingat macamana rasa sakitnya tu. Bang Jibam jangan tipu aku. Sakit ni takkan hilang macam tu aja. Aku tahu, bang!” jawab Abi langsung tidak terpujuk dengan ucapan kosong itu. Sedangkan dia yang patah sedikit pun mahu melolong setiap kali dikunjungi rasa sakit itu. Inikan pula Jibam yang serius cederanya. Dia sendiri tidak sanggup membayangkan kesakitan itu.
Sejam kemudian Fazil mula mencari Jibam. Abi benar-benar mengotakan kata-katanya untuk mengadu kepada penyelia mereka itu apabila melihat keadaan Jibam langsung tidak berubah.
“Kau sakit ke, Jibam?” tanya Fazil setelah melihat Jibam duduk tersandar di dinding simen yang separuh siap itu.
“Sakit kaki, bang.” Jibam menjawab agak rendah.
Fazil mendecit sedikit sebelum duduk mencangkung di hadapan Jibam. Sebelah kaki Jibam yang melunjur itu disentuhnya.
“Kan aku dah cakap kau ni tak boleh buat kerja berat. Doktor pun dah larang kau angkat benda berat-berat untuk sementara waktu ni,” keluh Fazil perlahan.
“Dah lebih 3 bulan saya tak kerja, bang. Susah saya kalau terus-terusan macam ni,” ujar Jibam rendah lagi nadanya. Susah hati benar memikirkan keadaan dirinya begitu.
“Macam nilah. Aku akan cuba bincang dengan orang atasan pasal kau ni. Buat sementara waktu tu kau berehat aja dulu di rumah. Sekarang ni kau balik aja.” Fazil segera memutuskan keputusannya.
“Saya nak terus berkerja, bang. Harap-harap pihak atasan tak buang saya hanya disebabkan keadaan saya dah jadi macam ni. s,” pinta Jibam lembut separuh merayu.
“Tak, Jibam! Aku takkan biarkan sesiapa abaikan kau. Kau jangan bimbang tentang itu. Kau dah cukup lama berkhidmat dengan syarikat ni. Kami takkan buat kau sampai macam tu sekali. Lagipun keadaan ni cuma untuk sementara waktu,” tegas Fazil bersungguh.
Jibam sekadar membisu. Dia tidak tahu apakah dia harus lega hati atau tidak dengan jaminan itu. Harap-harap segala yang diucapkan Fazil benar belaka.
“Kau pergilah balik. Berehat dan jangan lupa makan ubat yang doktor bagi tu. Ada apa-apa nanti aku akan call kau.” Suara Fazil kedengaran lagi. Kali ini agak lembut memujuk Jibam agar mengikut nasihatnya.
Mahu tidak mahu Jibam akur akhirnya. Dia tahu tiada apa yang boleh dia lakukan di sini lagi. Terdengkot-dengkot dia berjalan dalam pada menahan rasa sakit pada tulang kering kakinya itu.
Setiba di rumah hanya sepi yang dia lihat. Acap masih di tempat kerjanya. Jibam terus mandi dan bersolat zohor. Kemudian tubuh besarnya direbahkan ke tilam usangnya. Lama Jibam termenung memandang siling sambil memikir sendiri. Dia tidak tahu sampai bila dia harus terus hidup begini. Kalaulah diberikan peluang untuk mengubah nasib diri dan keluarganya, dia berjanji dia tidak akan mensia-siakannya.

Tan Sri Kamaruddin memandag sekeliling seketika. Buat seminit itu dia memerhatikan kawasan tapak projek yang sedang pesat disiapkan. Namun fikirannya terus berkisar kepada bicara Fazil sekejap tadi. Kini dia kembali diingatkan janjinya kepada lelaki bernama Jibam itu setelah Fazil dan Chia datang bertemu dengannya. Dia pernah berjanji akan membantu Jibam. Kini janji itulah yang sedang ditagihkan.
“Dia pandai buat kerja di pejabat?”
Fazil terus menggeleng. Kalau Jibam tahu sudah tentu dia sendiri akan meletakkan Jibam di pejabat mereka. Itulah yang menjadi masalahnya sekarang ini.
“Kalau dia dah tak boleh kerja, kita terminate dia sajalah, Tan Sri. Kita boleh ambil pekerja lain.” Chia ikut bersuara memberikan buah ideanya.
Spontan Fazil menoleh kepada Chia di sebelahnya itu. Sedap sungguh Chia memberikan cadangan itu kepada majikan mereka. Tidak lama kemudian wajah putih kemerahan Chia ikut dilapah oleh mata lelaki tua itu.
“Esok kalau you dah tak mampu kerja, I terminate you macam tu aja, apa macam?” tanya Tan Sri Kamaruddin selamba.
Berubah wajah Chia diterpa bicara lelaki tua itu. Terlupa pula dia. Dengan lelaki tua itu dia tidak boleh cakap sembarangan ikut sedap mulut.
“You ingat ini apa? Anak kucing? Suka-suka hati buang kalau dah tak mahu? Sepatutnya you fikir macamana nak bantu bila kakitangan you dah jadi macam ni. Selfish!” selar Tan Sri Kamaruddin cukup tajam.
Terkulat-kulat Chia mendengar ucapan lelaki itu. Akhirnya dia memilih untuk berdiam, menantikan keputusan Tan Sri Kamaruddin berkaitan dengan Jibam.
“Suruh dia datang ke HQ pagi Isnin nanti. Jumpa Katrina.” Tan Sri Kamaruddin berkata sambil menghalakan bola matanya kepada Fazil.
“Tan Sri nak buat apa dengan dia?” walaupun agak serba salah namun pertanyaan itu dilontar juga oleh Fazil.
“Saya akan letak dia di jabatan lain sampailah dia rasa boleh kembali semula berkerja di sini,” ujar Tan Sri Kamaruddin lembut.

“Terima kasih banyak-banyak, Tan Sri.” Kata-kata lelaki itu disambut penuh kelegaan oleh Fazil. Jawatan apa dan di mana dia tidak kisah. Yang dia tahu Jibam pasti dapat terus mencari rezeki selepas ini dan nasib lelaki itu terbela.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan