Rabu, 25 Jun 2014

KIAH PROPA VS MAMAT KEREK! PROLOG

Kampung Pasir Panjang Ulu, Kg Gajah.

“Assalamualaikum. Kiah! Ooo.. Kiah!” laungan itu mengejutkan Kiah yang sedang sibuk di dapur. Kepalanya dihalakan ke arah pintu dapur.
“Kiah oi! Kiah! Ai.. ate dah pekok ke oghang dalam ghomah ni?” semakin kuat pula suara tetamu yang memanggil itu. Memaksa Kiah meninggalkan dapurnya yang sedang bernyala.
Ape yang Kiah-Kiah ni? Aku belum pekok lagi!” balas Kiah agak kuat sambil melenggang ke pintu dapur untuk mendapatkan si pemanggil. Seman dilihatnya sedang duduk di atas motor sambil memandang ke rumahnya.
“Ha! Ade kamu pun? Aku ingat kamu keluar..”
Ate.. kalau kamu ingat aku keluar, yang kamu pergi panggil aku tadi tu kenape? Buang tebiat??” balas Kiah lantang dengan muka selamba.
“Ha! Ape kamu nok memanggil aku ni, Seman? Nak beli barang ke, Seman?”
Takde pe halnye aku nak membeli barang dengan kamu. Kamu ingat aku ni ade duit?”
“Habis tu kamu nak ape?” balas Kiah sedikit kuat dari ambang pintu rumahnya.
“Aku nak kabor ni.. tok penghulu panggil kamu ke ghomah die. Baik kamu ke sane sekarang. Die nak sesangat jumpe kamu,” ujar lelaki bernama Seman itu.
Kiah termanggu sekejap. Jari telunjuknya diletakkan ke dagu sambil membuat muka keliru. “Ape halnye tok penghulu memanggil aku ke ghomah die? Nak suruh aku isi borang BR1M ke?” tanya si Kiah bersungguh.
“BR1M pale hotak kamu! Oghang semuenye dah dapat! Udoh jadi taik pun duitnye!” Seman sempat menggeleng melihat gadis itu.
“Jadi ape ke halnye?
“Jadi ape yang jadinye? Kamu pergi le sendiri tanye die! Kamu tanya aku.. mane le lalu aku nak membuatkan! Ade hal penting le gamoknye,” jawab Seman sedikit meninggi.
Iye le. Nanti aku pergi sane..” rendah sahaja jawapan Kiah. Akur dengan permintaan Seman. Pasti ada yang penting jika tok penghulu sudah memanggil dia ke rumah.
“Aku balik dulu ye? Nak ke baruh ni..” ucap Seman sedikit lembut.
Iye le. Takkan kamu nak duduk sini pulok!”
Seman menggeleng saja dengan jawapan si Kiah. Motornya kembali di hidupkan sebelum dia berlalu. Kiah terus masuk semula ke dalam. Api dapurnya segera dimatikan sebelum mendapatkan selendangnya.
Ape le noknye oghang tue ni!” ucap Kiah seorang diri. Dek kerana rumah penghulu yang sekadar berselang beberapa buah rumah daripada rumahnya, dia sekadar melenggang kangkung jalan kaki.
Setiba di hadapan rumah Pak Buyamin yang menjadi ketua kampung di situ, Kiah sudah terlihat beberapa buah kereta mewah terpakir di halaman rumah itu. Lama mata Kiah memandang satu persatu kereta itu. Kereta siapa entahlah. Dia tidak tahu.
“Assalamualaikum.. ooo.. assalamualaikum!” laung Kiah di hujung tangga. Panjang lehernya memandang ke arah pintu rumah papan itu.
Tidak sampai sepuluh saat terjenggul wajah ketua kampung di pintu itu. “Ha! Sampai pun kamu, Kiah.” Pak Buyamin segera menyapa Kiah.
“Ish! Ape tak sampainye? Bukannye jauh bebenor rumah kume tu, tok penghulu.”
“Naik le. Aku ada hal sikit dengan kamu ni,” ucap Pak Buyamin lembut.
Iye le..” jawab Kiah akur.
Di atas kedatangan Kiah disambut oleh mata-mata manusia yang cukup liar. Kiah terpaku seketika memandang semua tetamu di ruang tamu itu.
“Ai.. semua oghang pandang kume macam nak telan. Apa ke halnye, tok penghulu? Ade oghang saloh beli barang ke?” tanya Kiah.
“Bukan salah beli barang. Kamu tu salah jual barang pada oghang! Duduk le..” jawab Pak Buyamin selamba.
Kiah terkulat-kulat seketika. Canggung rasanya tatkala dirinya ditepa oleh semua mata yang tajam memandang. Macam bencikan dia aja.
“Ni ke perempuan tak guna tu, tok?” tiba-tiba salah seorang perempuan yang duduk di ruang tamu itu bersuara.
Terkejut Kiah mendengar dirinya dilabel begitu.
“Amboi.. sedap bebenor kamu memanggil aku ni tak gune ye? Udoh lama benor kamu ni hidup gamoknye.” Kiah terus membalas tanpa menunggu lagi.
“Kau yang kerja direct selling tu ya?” salah seorang lelaki pula mula bersuara.
Iye le.. nak beli barang ke? Macam-macam barang kume ade. Nanti kat ghomah kume boleh tunjukkan.”
“Hey, minah ni..” lelaki itu menggeleng sebal.
“Macam nilah. Berbincanglah elok-elok. Kiah ni pun tak tahu cerita agaknya,” celah Pak Buyamin lembut.
“Macamana kami nak berbincang elok-elok, tok. Sebab betina nilah bapak kami kahwin lain! Tengok muka dia ni aja pun saya rasa nak lempang!”
“Heyyy.. molot kamu ni eloknye disumbat dengan semba(pasir)!” Kiah terus melawan kata-kata kesat wanita itu.
“Kau jangan nak kurang ajar dengan kakak akulah, perempuan! Memang sebab kau bapak aku curang pada mak aku!” si lelaki tadi pula meninggikan suara kepada Kiah.
Takde pehalnye aku nak suruh apak kamu tu kahwin lain. Kenal apak kamu pun idok! Mulut kamu tu jaga elok-elok. Aku sepok kamu nanti, berterabor habih gigi kamu tu karang. Langsung tak bergigi kamu jawabnye!” lawan Kiah langsung tidak gentar kepada si penyerang itu. Terbeliak-beliak matanya memandang si lelaki muda itu.
“Mak datuk banyak kurang ajar ini perempuan!” ucap Jeffrey semakin bengang.
“Sabarlah semua. Jangan bergaduh dulu..” tegur Pak Buyamin cuba menenangkan pertelagahan manusia-manusia di hadapannya itu.
“Tok, kume ni tak paham. Apa bendenya ni?” ucap Kiah kepada Pak Buyamin.
“Kiah, dulu kamu ada jual barang pade satu oghang tue. Itu apak deme ni. Sekarang ni apak deme ni dah kahwin lain. Deme ni tak puas hati le dengan kamu sebab kamu jual ubat kuat kamu tu pade apak deme..” jelas Pak Buyamin lembut.
“Macam dah takde benda lain nak jual!” cemuh si wanita sambil menjeling Kiah.
Oghang tue mane satu ni, tok? Tok pun oghang tue juge. Tok pun selalu beli barang dengan kume. Mane le kume ingat oghang tue mane yang beli jamu pasak arjuna kume tu. Ramai yang beli sebab mujarab!”
Pak Buyamin menghela nafas perlahan. “Lelaki tue yang name Megat tu. Itu le apak deme ni..”
Spontan Kiah terlopong dengan mata terbuntang. Megat? Memorinya segera menemukan dia kepada seseorang yang dinamakan Megat Iskandar Bin Megat Terawih bin Megat Teroloh. Lelaki kaya yang selalu berlegar di kampung ini walaupun menetap di Kuala Lumpur. Dengarnya lelaki itu memang berasal dari sini. Namun sudah berhijrah lama dulu.
“Megat adik pade ahli parlimen Seberang Perak tu ke?” tanya Kiah dengan suara lantang dan mata terbuntang.
“Iye le! Megat mana lagi?” sambut Pak Buyamin cepat.
Semakin luas mata Kiah dengan lopongan mulut yang semakin membulat akibat terkejut. Turun naik dadanya menahan rasa. Mukanya pucat tiba-tiba. Tidak terpandang dia wajah tetamu-tetamu di rumah lelaki tua itu.
“Ha? Apa kau nak cakap sekarang? Dah sedar??” soal si wanita tadi kasar.
Kume balik dulu le, tok! Kume lupe tutup api dapor. Karang terbako pulak umah kume tu.” Cepat-cepat Kiah bangun dan meluru ke pintu. Sebelum dia kena fire baik dia lari dulu.
“Hey! Kau nak ke mana tu? Nak lari?” sergah wanita itu lantang.
Namun Kiah hanya buat pekak. Laju kakinya menyarung selipar di bawah. Kesemua mereka hanya terdaya memandang si Kiah melenggang laju pulang ke rumahnya. Hati Jeffrey yang paling hangat melihat wanita yang cukup biadap itu. Mereka belum habis berurusan Kiah sudah cabut pula.
Kau nak lari ya, perempuan? Siap kau! Aku cari kau sampai ke lubang cacing..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan