Rabu, 25 Jun 2014

KIAH PROPA VS MAMAT KEREK! 3

3
Tiada paluan kompang..
Tiada majlis kenduri kendara menyambut mereka berdua.
Hanya hening!
Itulah yang berlaku pada permulaan mereka setelah diijabkabulkan sebagai suami isteri. Sah dari segi hukum syaraknya. Namun Jeffrey dan Kiah sedar, mereka bernikah tanpa sebarang dokumen atau apa-apa surat kebenaran daripada Jabatan Agama Islam di tempat itu.
Jeffrey termenung seketika di luar rumah itu biarpun orang ramai yang wujud sebentar tadi semuanya sudah pergi. Kiah pula di dalam rumah. Gigitan nyamuk dan kegelapan luar tidak dipedulikan. Sebaliknya dia asyik memikirkan apa yang berlaku sekejap tadi. Macam mimpi! Niatnya mahu membalas dendam kepada Kiah kini sudah menjadi begini. Dia tidak tahu bagaimana untuk menghadapi semua ini. Emaknya, kakaknya, adik beradiknya yang lain semuanya tidak tahu apa yang sudah berlaku. Dan dia masih tidak tahu bagaimana mahu menerangkannya nanti.
Kata-kata Pak Buyamin, ketua kampung selaku kadi di kampung itu masih diingatinya. Lelaki itu yang menikahkan mereka setelah didesak oleh Pak Berahim, bapa saudara Kiah.
“Kamu kena lapor cepat di pejabat agama. Aku akan jadi saksinya. Dapatkan surat nikah tu cepat.” Lelaki itu berpesan begitu.
Dia hanya diam tidak menjawab.
“Kalau kamu tak lapor, aku yang akan lapor nanti. Kamu faham? Kamu jangan nak buat naye si Kiah tu. Dia tu anak yatim,” ucap lelaki tua itu lagi.
“Tengoklah nanti..” hanya itu jawapan yang dia berikan kepada ketua kampung itu.
Surat nikah.. Jeffrey menghela nafas seketika.
Tanpa surat nikah itu mereka ibarat pasangan yang bersekedudukan walaupun dari segi hukum syaraknya Kiah adalah isterinya yang sah. Hanya orang sekeliling yang tahu mereka adalah suami isteri. Tetapi biarpun begitu masalah tidak sepenuhnya selesai. Mereka pasti akan berhadapan dengan tindakan pihak berkuasa.
Tiba-tiba Jeffrey bangun dari situ. Tanpa dijemput dia terus masuk ke dalam rumah. Matanya meliar mencari Kiah sambil dia menutup pintu dapur itu. Pintu itu dikuncinya dari dalam. Kawasan dapur itu hening.
Akhirnya Jeffrey memanjat tangga untuk naik ke lantai atas rumah kayu itu. Sambil berjalan di anjung rumah itu dia memandang persekitaran di dalam rumah itu. Ruang tamu itu penuh dengan perabot-perabot lama. Di pertengahan anjung itu terdapat sebuah bilik. Jeffrey terus menjenguk ke dalam bilik itu.
Kiah terkejut melihat wajah lelaki itu terjengul di ambang pintu bilik itu. Melihat wajah serius Jeffrey tiba-tiab dia disapa gentar yang teramat sangat. Kini mereka berdua sahaja di dalam rumah ini. Tiada siapa yang boleh menyelamatkan dia daripada lelaki ini.
“Kat sini kau menyorok ya?” ucap Jeffrey dengan sengih jahatnya. Matanya liar memandang Kiah yang duduk memeluk lutut sambil bersandar ke dinding di belakangnya. Mata Kiah yang sembab langsung tidak mampu mengundang rasa simpatinya.
Kiah tidak terdaya untuk menjawab. Lututnya semakin dirapatkan ke dada sambil memerhatikan tindak tanduk lelaki yang sudah menjadi suaminya itu.
Jeffrey tersengih dengan mata meliar. Sengaja mahu menakutkan perempuan itu.
“Aku memang dah tak sabar lagi. Tadi orang tua tak guna tu kata aku cabul kau. Sekarang aku nak buat lebih dari itu. Siap kau!” ucapnya lantas membuka baju di hadapan mata Kiah.
Kiah menggeleng berkali-kali. Apa yang bakal berlaku sekejap lagi dia sudah dapat menekanya. Bayangan itu membuatkan dia tidak mampu menarik nafas seperti biasa.
“Mana ubat kuat tu?” tanya Jeffrey dalam nada tajam.
“Ubat ape kebendenye??” jawab Kiah dalam ketakutan. Berbalam-balam pandangannya kepada si lelaki yang berdiri di ambang pintu biliknya itu.
“Aku tanya sekali lagi. Mana ubat kuat tu?” tekan Jeffrey keras.
Kiah menelan liur. “Mane ade. Dah sold out!”
“Amboi.. pandai kau sebut sold out tu ya? Jangan bohong! Siang tadi kau nak jual kat aku. Kau kata aku boleh terai kat bini aku. Sekarang aku nak telan sebotol terus! Aku nak terai kat kau. Mana ubat tu???” herdik Jeffrey cukup lantang.
Uwwaaaa.. tak nakkk!!! Kiah terasa mahu terjun tingkap saat itu. Tapi takut pulak. Sebab anjung rumah ni tinggi. Patah pulak kaki dia nanti.
“Ubat tu dah expired. Mane boleh makan doh! Nanti tercirit kamu dibuatnye,” jawab Kiah dalam riak takut-takut yang cuba disembunyikan.
“Haaa.. pandai kau bagi alasankan? Tiba-tiba ubat tu expired pulak! Takpe.. aku tak makan ubat kuat kau tu pun takpe. Sebab aku dah memang kuat,” ucap Jeffrey lantas menapak dekat kepada Kiah.
“Jangan le..” Kiah mengongoi takut. Berderai lagi air matanya dibuat oleh Jeffrey.
“Apa jangan? Kau kan bini aku sekarang?”
“Aku takde mood nak bermesra-mesraan dengan kamu ni..” jawab Kiah membuatkan Jeffrey tergelak kuat. Berdekah-dekah lelaki itu ketawa sambil bercekak pinggang.
“Takpe. Mood aku tengah banyak nak kerjakan kau ni,” jawba Jeffrey lantas meletakkan lututnya di hadapan Kiah. Tangan Kiah cuba dicapainya. Namun Kiah lebih pantas menepis. Spontan wanita itu merangkak untuk melarikan diri.
“Mana kau nak pergi??” giat Jeffrey lantas menarik hujung kain batik isterinya itu. Terkial-kial Kiah menarik kainnya semula daripada lelaki itu.
“Kamu ni.. nape le jahat bebebor ke kume ni, Yop! Kume tak ade ngacau kamu pon!” getus Kiah dalam tangisan yang kuat.
“Aku suka jadi jahat bila dekat dengan kau. Sini cepat! Aku nak gulai kau cukup-cukup malam ni. Biar mulut banyak kau tu terkatup!” ancam Jeffrey sambil terus mendekati wanita itu.
“Aku tak mahu. Kamu janganlah kacau aku! Pergi le sane nunnnn..” Kiah cuba menolak lelaki itu. Tetapi tolakannya langsung tidak membuatkan Jeffrey berganjak.
“Berani kau tolak aku eh, Kiah? Meh sini tangan kau ni. Nak kena ajar ni!” Jeffrey menarik tangan Kiah. Salah satu jari Kiah dipegangnya lalu didekatkan ke mulutnya.
Ape kamu nak buat ke aku ni, Yop? Jangan leee..”
“Aku nak gigit jari kau ni sampai putus! Lepas tu jari kau tu aku nak makan!” jawab Jeffrey serius.
Jahatnyeeee.. kamu ni. Tangan aku tu pun kamu nak makan. Kamu dah kebulor ke ape? Kamu tak makan ke petang tadi? Kan kedai mamok kat Kg Gajoh tu bukak?? Huwaaaa...”
Kiah hanya mampu meraung mengenangkan nasib dirinya selepas ini. Sebelah tangannya digunakan untuk menutup matanya tatkala jarinya hampir sahaja sampai ke mulut Jeffrey. Tak sanggup dia nak memandang jarinya putus nanti.
“Tahu kau takutkan? Aku baru cakap nak gigit jari kau, kau dah meraung!” ucap Jeffrey menang. Jari Kiah dilepaskannya.
Teresak-esak Kiah menangis. “Sampai hati kamu buat macam ni ke aku. Aku ni doh lee anak yatim piatu..” Kiah menangis lagi tak henti-henti.
“Sudahlah! Balik-balik nak ulang ayat simpati kau tu. Anak yatim piatu konon!” cemuh Jeffrey lantas bangun dari situ.
“Tak ingin aku nak makan jari kau tu. Banyak lagi benda lebih berfaedah aku boleh buat kat kau lepas ni. Siaplah kau!” ucap Jeffrey lantas berjalan menuju ke pintu. Sempat dia memandang Kiah semula.
“Kau jangan ingat kau boleh lepas dari aku. Banyak dendam aku pada kau. Terutama sekali pasal pak cik kau nak tembak aku tadi! Semua orang tuduh aku cabul kau!” kata Jeffrey lagi sambil menunding kepada Kiah yang masih terisak-isak sendiri.
Mane le aku tahu deme nak tuduh kamu cabui aku. Bukan aku yang suroh. Kamu yang masuk ghomah aku tu, nape..” jawab Kiah dalam tangisan yang lebat.
“Eee.. menjawab pulak dia!” getus Jeffrey lantas mendekati Kiah semula.
“Dah kamu bercakap dengan aku, aku jawab leee.. Huwaaaa...” Kiah meraung lagi.
“Diamlah! Tengok muka sememei kau tu, tak selera aku nak sentuh kau! Hingus sampai berbelon-belon!” bentak Jeffrey sakit hati.
Bior leee.. hingus aku. Bukannye hingus kamu,” jawab Kiah semula.
“Hey! Minah ni.. menjawab lagi!” rengus Jeffrey lantas berpaling dari situ. Tak kuasa dia mahu melayan tangisan si Kiah.
Akhirnya Jeffrey turun ke bawah. Tidak tahu mahu berbuat apa dia akhirnya berbaring di kerusi panjang tempat Kiah berbaring waktu pengsan tadi. Namun dia tidak sedar bila masanya dia terlelap.

Subuh itu tatkala dia turun ke bawah Kiah ternampak Jeffrey tidur di kerusi panjang. Lelaki itu mengerekot kesejukan sendiri.
“Eee.. ingatkan dah balik KL. Ade lagi si Yop ni dalam ghomah aku ni rupenye..” bebel Kiah sendiri. Namun sedikit pun dia tidak mahu mengusik lelaki itu. Perlahan-lahan dia berjalan ke kamar mandi bersebelahan dengan dapur.
Usai mandi dan berwudhuk, terjingkit-jingkit dia berjalan mahu naik ke atas. Bimbang benar derap kakinya membuatkan lelaki singa itu terjaga.
Usai sembahyang Kiah termenung seketika.
Ape aku nak buat ni?” tanyanya kepada diri sendiri. Kemudian kepalanya digaru.
“Buat-buat tak nampok aje si Yop tu, senang!” ucapnya Kiah perlahan. Dia terus bangun untuk mengemas tempat tidurnya. Kemudian dia turun ke bawah.
Di bawah Jeffrey masih lena. Seronok benar agaknya tidur beralaskan kusyen buruk itu. Kiah mula memasak air. Dia mahu menyediakan sarapan untuk dirinya. Namun tatkala siang sudah menjelma Jeffrey mula terjaga. Buat seketika dia duduk termenung di kerusi panjang itu. Kemudian dia memandang si Kiah yang sedang sibuk di dapur.
“Bagi aku tuala. Aku nak mandi.” Jeffrey berkata agak selamba kepada isterinya itu.
Kiah menoleh seketika. Melihat wajah serius Jeffrey dia tidak berani membantah. Sehelai tuala bersih diambilnya untuk lelaki itu. Kemudian dia kembali menyambung kerjanya.
Walaupun dalam kepalanya sudah disetkan mahu menyediakan sarapan hanya untuk dirinya seorang. Namun nasi goreng di dalam kuali itu nampak macam untuk dua orang banyaknya. Begitu juga ubi rebus dan kepala parut yang akan dijadikan hidangan sampingan.
Ape banyok bebenor ni?” ucap Kiah sendiri. Kiah, jangan layan si Yop tu! Bior lantok die tak makan! bisik hatinya sendiri.
“Hoi!” sergah Jeffrey yang baru keluar dari kamar mandi.
“Oi! Lantok kamu terlebih makan!” Spontan Kiah melatah dengan bahu terangkat akibat terkejut. Eee.. aku bagi penyepok seliang juge die ni karang! Kutuk Kiah dalam hati.
“Apa kau buat tu?” tanya Jeffrey lantas mendekati Kiah.
Kiah berganjak sedikit tatkala lelaki itu memandang ke dalam kuali. Dengan muka selamba Jeffrey mencium aroma nasi goreng itu.
“Kau ada letak ubat julap tak dalam ni?” tanya Jeffrey dengan sorotan mata tajam kepada wanita itu.
“Kamu ni dah biol gamoknye. Kalau aku letak ubat julap, aku pun sakit perut sekali! Tengin!” jawab Kiah dalam takut-takut mahu memandang lelaki itu.
“Kau ni memang pandai menjawab.. kan?” ucap Jeffrey geram. Kiah mula didekatinya.
“Dah kamu bercakap dengan aku, aku jawab leee.. pergi le pakai baju sana, Yop!” ucap Kiah tanpa mahu memandang lelaki itu. Tidak selesa! Lelaki hanya bertuala di hadapannya. Takut benar dia.
“Kenapa? Kau tak suka tengok aku macam ni? Kalau.. aku buat macam ni?” dengan selamba Jeffrey membuka tualanya di hadapan Kiah.
“Eeee.. ape kamu buat ni, Yop? Ketumbit mate aku nengok burung kamu tu nanti! Aku lestit burung kamu tu karang!” jerit Kiah lantas menutup mukanya.
Jeffrey terus tergelak berdekah-dekah melihat gelagat Kiah. Tualanya kembali diikat. Melihat Kiah begitu dia lagi bersemangat mahu menganggu ketenteraman Kiah.
“Pergi le balik KL nunnnn..” ucap Kiah lantas menolak lelaki itu jauh darinya.
“Apasal kau halau aku? Takut dengan aku?” ancam Jeffrey. Dia semakin mendekati wanita itu dengan muka jahatnya.
“Aku tak suke ke kamu ni, Yop! Jangan le dekat dengan aku ni,” rengus Kiah meninggi.
“Apasal pulak? Aku nak jugak dekat dengan kau. Apa kau nak buat? Nak lari?”
“Heeee... kamu ni memang le doh meren! Aku pun jadi meren layan kamu ni!” getus Kiah lantas berjalan ke arah lain.
“Biarlah kita sama-sama mereng. Aku memang nak bagi kau mereng pun.”
Kiah menghela nafas perlahan. “Ape leee malang nasib aku kenal kamu ni, Yop. Malu aku kat oghang. Pasal kamu aku tak lalu nak keluor ghomah,” ucap Kiah perlahan.
“Siapa suruh kau cari pasal dengan aku? Sekarang ni aku nak kau buat apa aja yang aku suruh. Apa aku nak, kau kena bagi! Kat bapak aku kau boleh bagi ubat kuat tu. Kenapa kau tak mahu bagi kat aku?” balas Jeffrey tajam. Tak puas-puas dia mahu menyakitkan hati si Kiah.
Kiah menghela nafas perlahan. Sakit hatinya tidak terkata. “Mulut kamu ni memanglah joghen! Kamu telan le sekali dengan botoi obat tu. Takde lutnye dengan kamu!”
“Amboi.. mencabar nampak. Sini kau!”
Melihat Jeffrey meluru kepadanya, Kiah terus menjerit sekuat-kuat hatinya. Perbuatan wanita itu membuatkan Jeffrey kalut tiba-tiba.
“Hey, diamlah bodoh!” getusnya lantas menekup mulut perempuan itu.
Menggelupur Kiah mahu melepaskan diri. Penuh satu mukanya dek telapak tangan Jeffrey. Hampir sahaja dia lemas tidak mampu bernafas.
“Kau ni memang banyak mulutlah, Kiah! Habis sekampung dengar suara kau. Nanti kalau pak cik kau tahu, mulalah dia bawak senapang dia datang sini nak tembak aku!” rengus Jeffrey lantas melepaskan perempuan itu.
“Kamu tu macam perogol bersiri! Takut aku tengok kamu ni.”
“Itu baru sikit aku tunjuk skill aku. Kau dah macam-macam. Tapi takpe.. aku bagi kau peluang lagi. Banyak dendam aku yang kau kena lunaskan tau, Kiah. Kau tunggu aja! Aku akan balas cukup-cukup pada kau. Kau jangan mimpi nak lari daripada aku,” ujar Jeffrey cukup tajam. Seketika kemudian dia terus meninggalkan Kiah sendiri di situ.
Terkumat-kumit mulut Kiah membebelkan lelaki itu.

“Aku letok racun tikuih dalam nasi tu, baru kamu tahu!” getus Kiah sakit hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan