Rabu, 25 Jun 2014

KIAH PROPA VS MAMAT KEREK! 1

1

Seorang lelaki tua yang baru selesai berurusan di kedai runcit itu termanggu seketika memandang seorang perempuan yang tercangak-cangak di sebelah motornya. Sambil berjalan mendekati motornya dia terus memandang Kiah.
Ape ke namenye, Kiah? Ape kenenye dengan motor kamu ni?” tegur Haji Suman sebelum dia duduk di atas motornya. Semacam aja si Kiah dilihatnya. Plastik beg merah yang dibawanya dari dalam kedai itu diletakkan di dalam raga motor.
“Pak Aji, motor kume ni lain macam aje rasenye..” balas Kiah sambil memandang ke bawah. Cuba mencari apa yang tidak kena pada kenderaan rasminya itu.
“Lain macam ape bendenyeee..?” Haji Suman mengerut kening sambil meraba kopiah di atas kepalanya. Pelik dia melihat gadis itu.
“Tak maunye jalan!”
Haji Suman segera mendekati untuk membantu. “Ape kenenya tak mahu jalan? Itu enjinnye elok aje hidup? Kamu dah masuk gear ke belum?” ucap Haji Suman hairan.
Udohhh..” jawab Kiah sedikit kuat.
Haji Suman memandang motorsikal berjenama modenas itu dari arah depan kemudian ke belakang. Namun seketika kemudian dia terperasan sesuatu pada bahagian belakang motor itu.
Mane nak jalannye! Tayor motor kamu ni takde berangin! Pancit! Itu sebabnya die tak mahu jalan. Kamu tu berat bebenor.”
Kiah terus memandang ke arah tayar belakang yang ditunjukkan oleh lelaki tua itu. Barulah dia perasan tayar hitam itu sudah lepek ke aspal akibat dihimpit beban motor dan tubuhnya sendiri.
“Ai.. mane gayenye macam ni, Pak Aji? Takkan kume nok balik jalan kaki?” tanya Kiah agak polos kepada lelaki tua itu.
Mane le aku tahu kamu! Pergi ke bengkel motor sane. Baiki!” balas Haji Suman mudah. Dia kembali semula ke motornya dan terus berlalu pergi.
Kiah termanggu seketika. “Eeei.. oghang tue ni. Orang mintak tolong, die buat nohen aje!” gerutu Kiah tidak puas hati.
Kemudian dia turun dari kenderaannya. Tayar itu dipandang penuh hairan. Tidak sampai setengah jam dia meninggalkan motor di situ sudah pancit? Tadi waktu dia ke situ keadaan motor itu elok saja. Ini macam ada yang tak kena saja, fikir Kiah sendiri. Dia mula memandang sekeliling. Kebetulan dia ternampak kelibat seorang lelaki sedang duduk di dalam kereta dengan tingkap terbuka. Lelaki itu sedang memandang kepadanya.
Dada Kiah tiba-tiba berkocak sendiri. Kali kedua dia memandang ke arah lelaki itu, lelaki itu pantas mengalihkan pandangan. Buat-buat tidak memandang pula.
“Itu mesti tengah spy aku..” ucap Kiah semakin tidak sedap hati. Cepat-cepat dia menolak motornya untuk beredar dari situ. Tetapi baru sekejap dia menolak kenderaan itu, motor itu kembali ditongkatnya.
“Isy! Berat bebenor kamu ni! Badan kamu ni pakai besi berani gamoknye..” rungut Kiah kepada motor itu. Akhirnya Kiah mengunci sahaja motor itu. Barang di dalam raga itu diambilnya. Dia bercadang mahu pulang dengan cara lain.
Namun sebaik sahaja dia berpaling untuk berlalu, tubuhnya bergegar akibat berlaga dengan seseorang.
“Oi kamu pasak arjuna! Habis terpasak hidung aku!” latah Kiah terkejut. Habis jatuh barang yang dipegangnya.
Lelaki itu sekadar berdiri tegak memandang Kiah yang kelam kabut.
Ape ke halnye kamu ni berdiri belakang aku? Kamu dah bute ke.. erk!” marah si Kiah tidak ke mana sebaik sahaja terpandangkan wajah lelaki itu. Bicaranya terkulum tiba-tiba tatkala pandangannya dimamah oleh renungan tajam lelaki itu. Macam kenal sahaja dia dengan wajah itu.
“Kau nak cakap apa?” tanya lelaki itu sinis.
Lama Kiah memandang wajah itu. “Kamu ni bukan ke..”
“Ya! Aku anak Megat Iskandar. Hari tu kenapa kau lari ha?” pintas Jeffrey dengan mata membuntang kepada Kiah.
“Ish! Mane ade aku lari? Kalau aku lari tak adenye kamu nak jumpe aku kat sini. Aku dah sampai ke Gabon nun..” jawab si Kiah sedikit kelam kabut. Wajah lelaki itu tidak mampu dipandang lagi. Otaknya sedang keras berkerja mencari idea untuk mengelak.
“Kau jangan nak loyar buruk dengan akulah, minah! Aku tahu kau lari hari tu. Sekarang mana kau nak lari ha?” sergah Jeffrey nekad.
Kiah menelan liur. Macamana dia nak lari ya?
“Kamu nak ape cari aku ni?” tanya Kiah dengan senyum kambingnya. Mana tahu lelaki itu lembut hati memandang senyumannya.
“Nak cari pasal dengan kau!” jawab Jeffrey cukup pantas.
 “Pasal aku tak ade.. jamu pasak arjuna aku ade le. Pasal dengan pasak, dah nak same le tu.. Boleh?” jawab Kiah agak polos. Takut dia memandang wajah garang lelaki itu. Macam nak makan dia!
Hey! Minah ni.. boleh dia loyar buruk dengan aku? Getus hati Jeffrey semakin geram.
“Kamu jangan le memaroh dengan aku ni? Kamu tak kesian ke.. ke aku ni? Dah le aku ni anak yatim piatu. Motor aku tu pulok pancit. Aku kena balik jalan kaki,” ucap Kiah dalam nada yang amat rendah. Sengaja mahu meminta simpati lelaki itu.
“Peduli apa aku dengan motor kau tu? Kau buat mak aku bermadu dengan perempuan lain, kau tak kesian pulak?” balas Jeffrey tetap tidak berganjak daripada pendiriannya. Dia memang benci dengan minah ini!
“Kamu ni..” Kiah menggeleng sedikit.
“Mak kamu tu pun aku tak kenal. Mane le aku tahu Megat Iskandar tu dah berbini. Die kabor ke aku, die tak ade bini. Bukan salah aku! Takkanlah aku nak check dengan JAIP die dah kahwin ke belum? Aku cume juai obat kuat ke die.. bukan tolong cari oghang tine untuk die!” jawab Kiah serius.
“Sedap telinga aku ni dengar jawapan kau kan? Senang aja kau bercakap? Eh! kau nak jadi sales girl berjaya setinggi mana sekalipun aku tak kisahlah, Kiah. Tapi aku menyampah.. kenapa mesti kau jual ubat kuat tu kat bapak aku? Kau dah takde benda lain nak jual ke apa?” tempelak Jeffrey siap bercekak pinggang.
Kiah terkebil-kebil seketika cuba mencari jawapan.
“Dah die kabor die tak kuat.. aku juallah ubat kuat tu ke die. Takkan aku nak jual tok berape nak kuat? Kamu kalau teringin nak kuat macam bapak kamu tu..baik kamu cube jamu aku tu. Boleh kamu nerai ke bini kamu nanti. Murah aje. Sebotoi regenye..”
“Hoi! Aku belum kahwinlah! Kau ni memang saja nak bagi aku naik darahlah, Minah!” pintas Jeffrey semakin menggelegak darahnya melihat gelagat Kiah.
Kiah terkedu sekejap dengan mata terkedip-kedip.
“Haaa.. kalau kamu nak ubat lain pun ade. Aku ade juai jamu untuk naikkan seri muke. Cepat kamu dapat jodoh nanti. Muke kamu tu kelam bebenor. Itu yang oghang empuan tak mahu ke kamu..” ucap Kiah kemudian.
Jeffrey mula menghela nafas dalam. Turun naik dadanya memandang Kiah.
“Aku balik dululah ye? Nanti makin banyok aku bercakap, lagi maroh kamu ke aku ni..” ucap Kiah cepat-cepat membawa dirinya sebaik sahaja ternampak seseorang yang dia kenal. Dia tahu lelaki itu sudah naik angin dengan olahnya. Lebih baik dia lari sebelum kulitnya disiat lelaki itu.
Dengan muka tidak malunya Kiah mendekati seorang remaja yang dilihatnya itu. Tanpa meminta izin dia menenggek di belakang motor anak kepada jirannya itu. Terkejut remaja itu dibuat oleh si Kiah.
“Kamu hanto aku balik, Tam. Cepat! Ade oghang nok serang aku..” ucap Kiah kepada remaja itu.
“Sape?” tanya Tam kehairanan.
“Ish! Cepat le! Karang dipelangkung aku sekali dengan kamu kat sini. Derah! Pereh (press) moto kamu ni laju-laju sikit!” getus Kiah sambil memandang semula Jeffrey di tempat tadi. Namun lelaki itu sudah tiada di tempat itu. Hilang!
Lima belas minit kemudian Tam menurunkan Kiah di rumah seseorang atas permintaan Kiah sendiri. Setelah mengucapkan terima kasih dia terus menuju ke rumah Temah, emak saudaranya itu.
Ape kenenye dengan kamu ni, Kiah? Mane motor kamu?”
“Kg Gajah nun.. rosak!” jawab Kiah lantas duduk di atas pankin di bawah rumah emak suadaranya itu.
Ape rosaknye?”
Tayo motor kume pancit, Wan Temah! Heran kume..” ucap Kiah sambil menghela nafas kelelahan.
Heran kenape?” tanya Temah bersungguh. Wajah Kiah dipandang dengan wajah berkerut.
Iye lee.. tetibe aje pancitnyeeee! Tak ke heran namenye?” balas Kiah sedikit meninggi. Peristiwa tadi terbayang lagi dia. Macam ada sesuatu melintas di benaknya saat ini. Pertemuan dengan Jeffrey dan tayar motornya pancit.. satu kebetulan, bukan?
Temah termanggu seketika. Setakat tayar motor pancit apa nak hairannya? Mungkin sebab terpijak paku ke.. kaca ke? Temah menggaru kepalanya seketika. Muka serius Kiah semakin memelikkan dia.
“Ini mesti ada konspirasi nak buat naye ke kume ni, Wan Temah!”
Temah terus tergelak mendengar kata-kata Kiah Propa itu. “Sape nak buat naye kamu pulok ni, Kiah oi! Kamu jangan nak mengarut!” getus Temah lantas tergelak lagi.
Kiah menggertap bibir. Kalau bukan sebab konspirasi macamana tayar motornya boleh pancit? Tadi okay aja! Kiah terkenangkan peristiwa beberapa hari lepas. Dek kerana serangan sekumpulan adik beradik yang meroyan sebab ayah mereka kahwin lain, buat beberapa hari dia terpaksa berkurung di dalam rumah. Tetapi sayangnya dia terserempak juga dengan lelaki garang itu. Mesti lelaki garang itu yang empunya angkara.
Kume rase leee.. ade oghang sengaje pancitkan tayor motor kume. Kume ni dah rase tak selamat diam kat kampung ni, Wan Temah. Kume takut.. esok ada orang pasang C4 kat umah kume tu. Kalau tak pun ada orang lempo grenad kat kume nanti,” telah Kiah agak perlahan. Namun Temah tetap mampu mendengar bicara gadis itu.
“Apa ke namenye C4 tu?” tanya Temah sambil mengerut kening.
“Bom le! Dalam tibi tu banyok dalam cite omputeh!” ucap Kiah pantas dan agak meninggi.
“Astaghafirullah..” Spontan Temah mengilai sambil menggeleng-geleng, gelihati melihat Kiah. 
Habih tu kamu nak pindah ke mane? Kolumpo?” tanya Temah usai dia menghamburkan rasa lucunya.
Kiah diam pula. Dia pun tak tahu nak berpindah ke mana. Kampung inilah tempat tumpah darahnya. Bukan sekadar darah.. segala-galanya memang tertumpah di sini pendek katanya.
“Kiah.. bior aku kabo ke kamu yang bebenornye..” ucap Temah sambil menghela nafas perlahan.
Otok kamu ni dah meren sebab kamu ni banyak sangat makan jamu. Itu yang boleh sampai ke bom perginye! Takde sape nak pasang bom kat umah kamu tu. Usah le kamu nak ngecek aku!” spontan Temah menggelakkan anak saudaranya itu lagi.
Kiah menjeling emak saudaranya itu. Ada ke aku dikatakan mereng? Aku cakap deme ni tak percaya.. getus hati Kiah sendiri.
Kiah termenung seketika mengenangkan pertemuan dia dan lelaki itu sebentar tadi. Dia tahu lelaki itu akan kembali mencari dia. Masalahnya macamana dia nak mengelak? Daerah Kampung Gajah ini bukannya besar mana. Dia dahlah tinggal sendirian di rumah. Kalau apa-apa jadi nanti macamana? Ah! Kiah sudah seriau sendiri.
“Habis tu.. kamu tinggai motor kamu tu macam tu aje ke, Kiah?” tanya Temah dalam pada Kiah termenung sendiri.
Iye le.. tak lalu kume nok nolok (tolak) ke bengkel, Wan Temah. Berat!”
“Hmm.. nanti aku suruh Pak Berahim kamu pergi ambik motor tu nanti. Bawak ke bengkel sekali, baiki..”
Kiah mengangguk sahaja. Memang itu yang dia mahu benar saat ini.
Puas bersembang di rumah emak saudaranya, Kiah pulang berjalan kaki ke rumahnya. Bukanlah jauh mana. Cuma berselang lima buah rumah saja daripada rumahnya. Waktu pun sudah hampir maghrib.
Namun sebaik sahaja sampai ke rumah Kiah terkejut besar! Teramat-amat besar kejutannya.
“Kamu??”
“Ya, aku!”
Nafas Kiah turun naik. Tiba-tiba kakinya lembik. Dan dia rebah di atas tanah bawah rumah tingginya.
“Hoi, minah..” Jeffrey terkedu.

Hai.. aku belum buat apa-apa, dia dah pengsan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan