Rabu, 25 Jun 2014

KIAH PROPA VS MAMAT KEREK! 2

2

“Kiah! Hey, Kiah! Bangun..” Jeffrey mencuit beberapa kali bahu gadis itu. Kaku!
“Hoi! Bangunlah!” sekali lagi bahu Kiah dicuit Jeffrey. Kali ini lebih kuat. Namun Kiah tetap tidak bergerak.
“Eh! pengsan ke mati dia ni?” ucap Jeffrey mula kalut sendiri.
Alamak.. apa aku nak buat ni? Keluh hati Jeffrey.
Akhirnya Jeffrey nekad mencempung gadis itu lalu dibaringkan di atas pangkin di bawah rumah itu. Jarinya diletakkan di bawah hidung Kiah. Sekadar mahu merasa angin yang keluar dari lubang hidung gadis itu. Tak terasa!
Eh! dia dah mati ke apa? Jeffrey semakin kalut.
Akhirnya dia mengangkat sedikit tubuh Kiah dan dia tunduk. Walaupun tak tergamak namun dia nekad mahu mendengar degupan jantung si Kiah dengan sebelah telinganya. Mana tahu sewaktu terkejut tadi jantung si Kiah sudah tercopot.
Lama Jeffrey melekapkan telinganya ke dada Kiah. Sayup-sayup sahaja dia terdengar degupan jantung Kiah.
Fuh! Lega.. dia pengsan aja ni, ucap hati Jeffrey yakin.
Seketika kemudian Kiah diletakkan semula di atas pangkin itu. Dia bangun menuju ke pintu. Pintu rumah itu cuba dibukanya. Sekali tolak sahaja pintu bahagian dapur itu sudah terbuka luas. Permandangan di dalam rumah itu sedikit gelap dek kerana lampu tidak bernyala. Kemudian lelaki berusia 29 tahun itu kembali semula kepada si gadis yang sedang tidak sedarkan diri.
Tanpa berfikir panjang tubuh Kiah dicempung lagi untuk masuk ke dalam rumah oleh si Jeffrey. Tatkala terpandangkan kerusi panjang yang agak usang, Jeffrey terus meletakkan tubuh Kiah di situ.
“Boleh tahan jugak kau ni. Berat! Berat dosa agaknya..” bebel Jeffrey tatkala gadis itu dipandangnya.
Sambil menghela nafas perlahan Jeffrey memandang sekeliling. Suiz lampu dicarinya. Sekejap sahaja ruangan itu terang sedikit setelah satu suiz ditekannya. Jeffrey kembali semula ke tempat Kiah berbaring. Tubuh gadis itu diangkat sedikit dan pipi Kiah ditepuknya.
“Woi! Pengsan mati ke ni? Tak sedar langsung. Sedap sangatlah tu dapat pengsan tak sedarkan diri,” ucap Jeffrey sambil menepuk-nepuk pipi gadis itu. Kepala Kiah terkulai di dalam pelukannya.
Jeffrey mencuba lagi. Pipi Kiah ditepuknya lagi untuk menyedarkan gadis itu. Namun Kiah terus begitu. Sehingga Jeffrey terdengar ada orang memberi salam di pintu dapur.
Jeffrey terus menoleh. Kelibat seorang lelaki berbaju melayu dan berkain pelikat kelihatan samar-samar pada pandangan matanya. Dengan penuh hati-hati Jeffrey meletakkan semula Kiah di atas kerusi itu. Lelaki di hadapan pintu itu didekatinya.
“Waalaikumussalam..”
Lelaki itu memandang Jeffrey dari atas ke bawah. “Kamu ni sape?”
“Err.. nama saya Jeffrey, pak cik..” Jeffrey menjawab perlahan. Serba tidak kena rasanya dia dengan panahan mata lelaki tua itu.
“Jeffrey? Tak pernah aku nengok kamu sebelum ni? Kamu anok sape?” tanya lelaki itu masih tidak puas hati.
Jeffrey terkedu seketika. Nada agak kasar lelaki tua itu membuatkan dia gemuruh tiba-tiba. “Saya anak Megat Iskandar..”
“Aku tak kenal sape Megat Iskandar ni,” jawba Pak Ali pantas.
Jeffrey menghela nafas perlahan. Dadanya mula terasa lain macam.
“Ayah saya asal dari kampung ni. Tapi kami tak menetap di sini. Kami menetap di Kuala Lumpur.” Rendah nada Jeffrey menjawab.
Kening lelaki tua itu berkerut merenung wajah Jeffrey. Tidak puas memandang wajah Jeffrey, dia mula memandang dari atas ke bawah pula.
“Aku ni Pak Ali. Jiran sebelah ghomah ni. Ape kamu buat pade si Kiah tadi?” tanya lelaki itu tajam.
“Takde apa-apa. Saya cuma angkat dia masuk ke dalam. Dia pengsan,” jawab Jeffrey sambil memandang Kiah di kerusi sana. Kiah masih tidak sedar.
“Kamu angkat die? Kenape kamu tak panggil oghang sebeloh? Doh lame kamu kenal Kiah?” tekan lelaki tua mula lantang suaranya.
Jeffrey terkedu mendengar pertanyaan itu. Lain macam pulak nadanya. Macam sedang menyoal siasat dia aja.
“Tak berapa kenal,” jawab Jeffrey cukup rendah. Ah sudah! Dadanya sudah berdegup kencang kala ini.
“Kamu tak kenal si Kiah ni? Jadi mane ke gaye kamu boleh masuk dalam ghomah si Kiah ni? Ape kamu nok datang sini?” pertanyaan demi pertanyaan tidak putus lahir daripada mulut lelaki tua itu. Kasar!
“Saya.. err.. err..” Jeffrey sudah kalut sendiri. Dia sudah tidak tahu apa yang hendak dijawabnya.
Entoh-entoh kamu ni ade buat bende tak elok pade si Kiah?” teka Pak Ali pantas.
“Ish! Takde, pak cik. Saya tak buat apa-apa. Sungguh!” ucap Jeffrey pantas.
Ate.. yang kamu ade sini, apa dibuat?” tanya lelaki tua itu agak kuat suaranya.
Jeffrey terkedu. Niatnya mahu mengusik Kiah berakhir tragedi. Kiah pengsan pula. Sekarang dia pula tertangkap berada di dalam rumah Kiah.
“Saja je, pak cik..” jawab Jeffrey lantas menggaru pipinya.
“Ini ghomah anok dare! Kamu ni sedare ke dengan si Kiah ni? Ke.. kamu ni boipren si Kiah?” tempelak Pak Ali terus meninggi. Buntang matanya memandang Jeffrey. Maghrib-maghrib begini lelaki ini berdua-duaan dengan anak dara. Mahu matanya tidak buntang?
“Bukan..” Jeffrey menelan liurnya kelat. Dia memanglah bukan sedara dengan Kiah. Kawan pun bukan.. teman lelaki? Mintak simpanglah!
“Habis tu yang kamu pergi peluk si Kiah tadi tu kenape? Aku perati aje ape kamu buat tadi. Haram kamu nak panggil orang sebelah ye? Sedap kamu aje memegang anok dare oghang!  Kamu ingat ini Kolumpo? Elok panggil tok penghulu kalau macam ni!” getus Pak Ali tidak puas hati.
Kali ini mata si Jeffrey pula yang terbuntang. Erk! Panggil tok penghulu? “Eh! tak payahlah, pak cik. Saya dah nak balik ni..”
Usoh kamu mimpi maghrib-maghrib macam ni kamu boleh balik. Kamu tunggu sini!” tegas lelaki tua itu kuat.
“Eh! Tapi nanti saya berdua-duaan dengan Kiah tu pulak. Bahaya!” jawab Jeffrey semakin kalut melihat lelaki itu nekad mahu menunaikan kehendaknya mahu memanggil tok penghulu ke sini.
Sape kabor kamu tinggal berdue? Aku tunggu kamu kat sini. Idok le kamu lari nanti!”
“Pak cik ni serius sangatlah. Saya bukannya buat apa-apa pun pada si Kiah tu. Saya main-main aja tadi. Bagilah saya balik, pak cik..” Jeffrey sudah semakin kalut. Macama ada ura-ura dia sedang ditangkap basah aja sekarang ini.
“Kamu tahu kamu kat mane sekarang?” tanya lelaki tua itu tegas.
“Rumah Kiah..”
“Kampung Gajoh! Kamu nak tengok gajoh naik minyok kat sini, kamu balik le. Rege minyok naik tak ngape lagi.. tapi kalau gajoh yang naik minyok, tak sempat jejok kaki kamu ke Kolumpo tu nanti. Ke kubo kamu perginye..” ancam orang tua itu tegas.
“Erk! Saya tak tahu pulak ada gajah kat sini?” ucap Jeffrey agak lugu. Dia sudah panik. Dahinya berpeluh sendiri.
“Kejap lagi datanglah gajoh naik minyak tu! Kamu sabo aje le..” getus Pak Ali lantas kembali semula ke rumahnya.
Tidak lama kemudian lelaki tua itu kembali semula ke rumah itu. Dan tidak sampai beberapa sepuluh minit kemudian datang segerombolan orang berkopiah belaka. Kiah mula sedar dari pengsannya setelah dibantu oleh wanita dari rumah sebelah. Mengongoi dia menangis tatkala diberitahu dirinya telah dicabul oleh Jeffrey.
Kemudian datang seorang lelaki menaiki motor ke rumah itu. Lelaki itu memakai jaket RELA dan membawa senapang patah. Jeffrey bertambah cemas. Liurnya seperti tidak mampu untuk ditelan. Mahu terberak dia rasanya saat melihat lelaki itu datang kepadanya dengan muka menyinga.
“Kamu ke budak kolumpo tu?” tanya Pak Berahim tanpa menunggu lagi.
“Ye, saya..”
Ape kamu buat kat ghomah anak sedara aku ni?” tanya Pak Berahim meninggi.
“Takde apa-apa. Saya.. err.. err “Jeffrey menelan liurnya. Takkan dia mahu berterus terang yang dia datang sebab nak mengorat Kiah? Mahu terus ke kubur dia malam ini dek senapang patah yang tersangkut di belakang lelaki itu.
Pak Ali terus mencelah dengan ceritanya. Apa yang dilihatnya diceritakan kepada Pak Berahim tanpa sedikit pun tertinggal. Ditambah pula dengan cerita si Kiah yang Jeffrey ada menganggu dia ketika di pekan siang tadi.
“Kamu ade ganggu si Kiah?” tanya Pak Berahim bersungguh.
“Takde! Betul, pak cik! Saya main-main aja tadi. Saya janji tak ganggu Kiah dah,” ujar Jeffrey takut-takut.
“Habis tu Pak Ali nampak kamu peluk Kiah, ape kebendenye ni? Kamu cabui anak buah aku? Pantang nenek moyang aku! Kalau kamu tak buat, apa tujuan kamu ade kat ghomah ni? Baik kamu kabor derah!” tekan Pak Berahim mula meninggi suaranya.
“Mula-mula saya cuma nak takutkan Kiah. Dia pengsan tiba-tiba. Saya cuma nak tolong dia..” cerita Jeffrey.
Kenape kamu tak panggil jiran sebelah? Pandai-pandai kamu bawak masuk anok dare oghang dalam ghomah. Lepas tu kamu pegang sedap-sedap kamu aje! Kamu ingat Kiah tu barang free ke?” bentak Pak Berahim lantang sekali suaranya.
Pak Buyamin selaku ketua kampung hanya mampu menggeleng melihat Jeffrey.
“Kamu ada nak buat bende tak elok pada Kiah ye? Sebab kamu marah apak kamu kahwin lain,” teka Pak Buyamin sedikit lembut nadanya.
Mata Pak Berahim terbuntang memandang Jeffrey. “Memang soh lee.. kamu ni memang dah cabui si Kiah. Aku tak boleh diam kalau cam gini, Pak Min. Aku nak panggil poleh (polis)!” tegas Pak Berahim tidak puas hati.
“Ha? Pak cik, apasal pulak nak panggil polis? Saya bukannya buat apa-apa pun pada si Kiah tu. Saya tak selera pun!” tegas Jeffrey agak kuat.
“Apa kamu kabor? Tak selera? Heiyyyy.. Senapang aku ni selalunye makan tupai. Malam ni merase makan otak ohgang gamoknye..” Pak Berahim mula menarik laras senapang yang tersangkut di belakangnya.
“Berahim, sabo.. sabo..”
“Aku tak puas hati. Die ni mengine (menghina) anok sedare aku. Kamu tak kahwin dengan si Kiah.. aku tembok kamu nanti. Cakap cepat! Kahwin ke idok?” tengking Pak Berahim mula naik angin. Laras senapangnya itu diacukannya kepada orang sekelilingnya. Masing-masing mula bertempiaran menjauhkan diri. Lelaki itu rupanya yang dimaksudkan gajah naik minyak oleh Pak Ali.
“Pak cik, jangan macam ni. Takkanlah saya kena kahwin dengan Kiah?” Jeffrey di hadapan lelaki itu mula menggigil.
Ape yang jangan? Kamu dah pegang-pegang die, lepas tu kamu cakap macam tu ye? Kamu nak main-main sangat. Mari main-main dengan senapang aku ni! Due butir peluru tabur aku dah taruk dalam ni. Kalau tak cukup, aku boleh tambah lagi!” tempik Pak Berahim. Laras senapangnya terus diacukan tepat ke arah Jeffrey.
Sabo, Berahim. Mati anak oghang tu karang..” Tok Penghulu kampung itu cuba untuk memujuk walaupun dia sendiri pun ketar memikirkan senapang itu berisi peluru.
“Aku tak peduli, Pak Min. Bior mati! Dia nak kahwin ke idok dengan Kiah? Kalau kamu nak tahu, aku ni memang tahu kire sampai tige aje. Habis aku mengire nanti.. habislah nyawe kamu. Satu.. due..”
Akibat ketakutan melihat baran lelaki tua itu Jeffrey melutut di hadapan Pak Berahim.
“Ampun, pak cik! Ampun!” Jeffrey hanya mampu menghadang wajahnya dengan tangan daripada muncung senapang patah itu. Kalau tidak begitu, mahu berkecai mukanya akibat benda alah itu.
“Kamu jangan main-main dengan aku! Jangan main-main dengan keturunan aku. Kiah tu anok sedare aku, kamu tahu? Aku tembak kamu, bersepai pale hotak kamu tu nanti,” herdik Pak Berahim semakin berapi.
“Tak.. tak.. saya tak main-main dah! Ampun, pakcik! Saya tak buat dah! Jangan tembak saya, pakcik. Kalau pak cik tembak, macamana saya nak kahwin?” rayu Jeffrey kalut.
“Kamu nak ke idok anok sedare aku tu. Kalau idok, aku tembak kamu nanti..”
“Nak.. nak..” terangguk-angguk Jeffrey yang sedang ketakutan.
“Tahu kamu takut ye?”
“Tahu, pak cik. Jauhkan senapang tu dari saya. Bahaya, pak cik..” ucap Jeffrey dalam pada dia menggigil sendiri.
“Kamu ingat kamu boleh buat main anak dare kampung ni? Siap kamu nanti! Pak Min, kahwinkan deme ni! Sekarang!”
Pak Buyamin terkedu memandang Pak Berahim. “Isi borang dulu..”
“Nikahkan deme ni dulu. Borang tu semue, esok boleh isi! Aku walinye! Dengo cakap aku!” tegas Pak Berahim masih terus berapi memandang si Jeffrey.
Iye le..” jawab Pak Buyamin perlahan sahaja. Membantah nanti takut senapang itu makan otak dia malam ini.
“Tapi sebelum ni saya nak mintak izin pak cik..”
“Izin ape? Kamu nak panggil mak apok kamu? Pergi panggil derah!” balas Pak Berahim.
“Bukan pasal tu. Saya nak mintak izin ke jamban. Nak terkencing, pak cik..” menggigil Jeffrey tatkala memandang lelaki itu. Memang benar dia mahu terkencing kala ini.
“Ali..” laung Pak Berahim kepada Pak Ali.
Ape namenye, Berahim?”
“Aku tok percaye ke budok ni.. kamu bagi die botoi! Bior die kencin dalam botoi! Padan dengan moke die!”

Jeffrey terkedu hampir tidak mampu bersuara. Kencing dalam botol aja? Kejamnya pak cik ni...

2 ulasan: