Khamis, 10 Oktober 2013

Hidup baru.. orang baru.. tapi dia masih sama!

“Mana anak-anak saya?” soal Ariff setelah masuk ke bilik ku petang itu.
“Jangan kacau. Dia orang baru aja tidur,” tegah ku. Aku tahu apa dia nak buat.
Ariff tersengih lalu duduk di tepi ku. “Kalau awak tak bagi saya cium anak-anak saya.. biar saya cium awak,” ucapnya nakal. Terus di dekatkan wajahnya ke pipi ku.
“Janganlah..” tolak ku sambil menjauhkan wajah ku darinya. Bukannya aku kedekut benar.. kalau setakat bermesra begitu tidak salah. Tapi yang jadi masalahnya, lelaki seorang ini bila dibagi betis mulalah mintak paha pulak. Dalam keadaan aku begini separas pusat sehingga ke lutut haram untuknya. Jadi paha dah kira haram dah tu!
“Kalau awak tak mahu, saya nak cium anak-anak saya..” ugutnya selamba.
“Sabarlah.. anak-anak awak baru aja tidur. Nanti terjaga saya jugak yang pening,” jawab ku sebal. Aku baru nak berehat. Dia dah nak kejutkan hero aku dua orang itu.
Namun Ariff tetap tidak mempedulikan teguran ku. Dia terus mendekati anak-anaknya di atas tilam kecil di sebelah ku itu. Ariff terpaku seketika merenung wajah dua anak ku itu. Seketika kemudian dia memandang aku pula. “Saya rasa seperti bermimpi sekarang. Semenjak saya tahu awak dah nak bersalin, saya memang dah tak sabar untuk bertemu dengan mereka. Sekarang baru saya tahu betapa indahnya perasaan menjadi seorang ayah,” luah Ariff kepada aku yang sedang memerhatikannya. Aku tersenyum sebagai balasan kepada bicara lelaki itu.
“Hello, sayang. Kenapa asyik tidur je? Bangunlah.. main dengan daddy,” Ariff mengusik pipi anak sulung ku perlahan. Kemudian dahi dua anak kecil itu dikucupnya secara bergilir. Kemudian berpindah pula ke pipi anak-anak itu. Sehingga memerah pipi anak-anak itu akibat dikucup gemas oleh Ariff. Aku yang memandang mula menggeleng. Kalaulah boleh susu badan ku ini aku pindahkan kepada dia.. kan bagus? Biar dia pulak rasa macamana payahnya menjaga anak. Orang lain satu aja baby, aku ni dua sekaligus! Bila seorang terjaga, seorang lagi pun ikut terjaga jugak.
Namun melihat kemesraan Ariff melayan anak-anaknya, aku merasa bahagia. Kini aku semakin yakin Ariff mampu menjadi seorang ayah yang baik dan penyayang kepada dua putera kami itu.
“Mereka memang serupa dengan saya,” ucap Ariff bangga. Tidak henti-henti senyumannya memekar di bibir. Raut anak-anaknya itu dipandang penuh asyik. Bagaikan tidak pernah puas!
“Yalah.. macamana bapak macam tulah anak. Dia orang memang lebih banyak ikut awak daripada saya,” cebir ku sendiri. Rambut dah ikut Ariff. Muka dah dah sahlah seketul! Mana bahagian yang serupa dengan aku? Entah!
Ariff ketawa perlahan mendengar ucapan ku itu. “Awak jangan merajuk. Nanti bila kita ada anak perempuan, muka dia mesti ikut awak. Sebab sama-sama perempuan,” ucap Ariff senang hati.
“Sedap aja awak bercakap nak anak perempuan ya? Saya ni sihat pun belum lagi. Ngeri saya dengar apa yang awak cakap tu.”
Semakin galak pula Ariff ketawa. Seronok benar! Yalah.. bab gentel anak serahlah kat dia. Cuba suruh bangun malam susukan anak.. cepat aja dia tekup telinga dia dengan bantal. Cukup masa order jelah nak anak lagi!
“Ariff, kita belum meletakkan nama kepada mereka lagi,” kata ku cuba menarik perhatian Ariff kepada ku pula.
Ariff menoleh kepada ku. “Saya ingat abah dah letakkan nama pada mereka berdua?” ujarnya dengan kerutan di kening.
“Kenapa pulak abah yang kena letakkan nama sedangkan ini anak kita? awak bapaknya, awaklah yang kena letakkan nama,” getus ku. Patutlah dia buat dono aja. Rupanya dia ingat itu semua abah punya urusan.
Ariff termanggu seketika. “Err.. saya tak begitu tahu nama orang islam. Kalau saya letakkan nama yang saya tahu, pasti awak akan menolak. Sebab nama itu tidak seperti nama orang islam,” balas Ariff sambil terus memandang anak ku. Dikuit-kuitnya pipi anak sulung kami itu.
“Saya mahu meletakkan Muhammad pada mereka. Nama awak ada Muhammad, seeloknya mereka juga harus ada nama seperti itu,” ucap ku kembali. Itu yang sudah aku putuskan semenjak awal lagi. Nama itu juga bersempena dengan junjungan besar Nabi Muhammad SAW.
“Kalau begitu saya mahu nama Mikhael dan Rafael. Muhammad Rafael untuk abangnya dan Muhammad Mikhael untuk adiknya,” balas Ariff spontan.
Aku terdiam seketika. Cuba memikirkan nama-nama yang disebutkan oleh suami ku itu. Mikhael adalah nama malaikat pemberi rezeki, sudah tentulah bagus untuk anak ku. Siapa tahu murah rezeki kami sekeluarga nanti bersempena dengan nama itu. Tetapi Rafael agak asing pada ku. Dari mana Ariff mendapat nama itu? Dah macam nama pemain bola sepak pulak.
“Awak tidak suka nama itu?” soal Ariff apabila melihat aku tidak menjawab.
“Saya suka nama Mikhael kerana itu nama salah satu malaikat tetapi nama Rafael agak lain. Macam nama orang Brazil aja?” jawab ku sedikit ragu. Tampang suami ku itu ku pandang lama.
“Bukan! Itu bukan nama orang Brazil, sayang. Saya pernah bertemu dengan orang islam yang bernama seperti itu. Saya sukakan nama itu. Saya mahu salah seorang anak kita dinamakan dengan nama itu.”
Aku diam lagi sambil memandang suami ku itu. Nak aku tolak.. tak sampai hati pula. Apa makna Rafael ya? Nantilah aku tanya abah semula. “Macam nilah.. saya akan tanya abah dulu. Kalau nama itu tak mendatangkan maksud yang buruk, saya setuju.”
Ariff ternyata amat gembira mendengar keputusan ku itu. Dia kemudian mengesot kembali kepada aku yang sedang duduk bersandar pada dinding bilik itu. Sempat juga dia mengipas-ngipas tubuhnya yang kepanasan. Yalah.. bilik aku ni mana ada aircond macam bilik hotel mewah. Hanya memiliki kipas di siling dan kipas meja.
“Panas ke?” sempat juga aku memerli melihat gelagatnya.
“Bilik ni memang agak panas tetapi perempuan di dalam bilik ni lagi panas..” jawab Ariff sambil tersengih-sengih kepada ku. Dia duduk bersebelahan dengan ku sambil terus memaut tubuh ku kepadanya. Wajah ku ditatapnya penuh rasa rindu. Segan pula aku dibuatnya.
“Hmm.. bau awak wangi macam.. er.. macam resberry.” Ariff berbisik sambil menghidu dalam rambut ku. Sekali lagi dia mahu melakukannya aku terus menolaknya.
“Saya tengah uzur. Selama saya masih di dalam keadaan ini haram awak gauli saya. Saya harap awak faham. Bukannya saya tak suka, tapi sentuhan awak harus tidak melebihi batas. Dari separas pusat sehingga ke lutut haram untuk awak. jangan mulakan kalau awak tak kuat menahan nafsu,” ujar ku lembut mengingatkan supaya Ariff membataskan sentuhannya kepada ku. Kehendaknya juga harus tidak melebihi apa yang mampu aku berikan.
“Berapa lama awak akan begini?” soal Ariff dengan sedikit kerutan di kening.
“Mungkin empat puluh hari mungkin juga lebih,” jawab ku sambil mengerling lelaki itu.
“Kenapa lama sangat? Kurang sikit tak boleh ke?” ucap Ariff selamba.
“Awak ingat melahirkan anak mudah? Anak awak dua orang, Ariff. Saya terlantar berjam-jam menahan sakit untuk melahirkan awak. Saya perlukan masa untuk sembuh. Takde kerja lain agaknya awak ni!” getus ku geram.
“Oh.. begitu ke? Hmm.. takpelah. Untuk tempoh ini awak berehatlah. Nanti bila awak dah sihat, awak beritahu saya ya? Saya akan menunggu sampai awak sembuh.” Ariff berbisik lembut ditelinga ku. Senyuman dan renungan mesranya menghantar keinginan lelakinya yang sudah lama tidak aku tunaikan.
“Awak datang sini untuk itu saja? Awak ni memang miang!” Aku menggumam geram. Itu sahajakah yang ada di fikiran lelaki ini?
“Saya datang sebab saya rindukan awak dan anak-anak saya. Tapi bila tengok awak saya macam ni memang tak boleh tahan. Awak nampak seksi macam ni. Saya suka..” balas Ariff selamba sambil memaut tubuh ku lebih erat.
Kata-kata Ariff itu membuatkan aku terkebil-kebil memikir sendiri. Aku yang berkain batik dan bert’shirt begini Ariff katakan sebagai seksi? Tang mana yang seksi benar?
Tetapi Ariff ketawa pula dengan reaksi ku itu. Lengan ku diusapnya lembut. “Saya akan menunggu sehingga awak sembuh, sayang. Lepas itu siaplah awak! Saya akan buat awak tertidur sehari suntuk sebab keletihan,” balas Ariff dengan pandangan yang cukup mesra.
Seram sejuk aku melihat mata lelaki itu yang redup semacam. Kata-kata serupa ugutan itu membuatkan aku kengerian. Cepat-cepat aku mengalihkan perhatian kepada anak-anak ku itu. Salah seorangnya bagaikan mengerti segera menyelamatkan aku dengan rengekannya.
Aku segera melepaskan pelukan Ariff. Anak itu terus ku angkat lalu ku riba. Anak kedua ku itu terlelap semula apabila aku menepuknya. Dengan kehadiran Mikhael takde Ariff boleh berbuat sesuka hati lagi kepada ku. Selamat aku!

Malam itu Ariff bersantai sahaja di ruang tamu saat seluruh ahli keluarga ku itu sibuk bersolat maghrib secara berjemaah. Aku pula yang baru selesai bertungku dan menyusukan anak-anak segera memanggil suami ku itu masuk ke dalam bilik. Sebal benar aku dengan sikap tidak tahu malu Ariff. Mujurlah emak dan abah mengerti keadaan Ariff. Jika orang lain yang tengok, mesti aku yang akan dipersalahkan bila suami tidak pandai bersolat. Langsung tidak ada segan silu Ariff dengan kekurangannya itu.
“Awak tidak bersolat dengan mereka semua ke?” soal Ariff kepada ku sebelum sempat aku meluahkan apa yang terbuku dalam hati ku. Dengan selambanya Ariff duduk di sebelah ku di atas katil itu.
“Saya yang sepatutnya bertanya begitu dengan awak. Saya tak bersolat kerana saya uzur. Haram saya bersolat dalam keadaan saya tidak suci. Tapi awak tu.. saya nak ajar awak bersolat, awak degil. Saya malu pada orang tua saya bila tengok keadaan awak macam ni,” tukas ku kesal dengan sikap selamba Ariff.
“Kenapa nak malu pula?” soal Ariff mulai tidak senang dengan bebelan ku. Aku sedar Ariff masih tidak tahu amat penting untuk dia menjaga air mukanya sebagai orang islam. Amat penting untuk dia menjaga air mukanya kepada Allah!
“Solatlah, Ariff. Awak dah ada kewajipan itu. Alasan tak tahu, tak boleh diterima sebab awak diwajibkan belajar bersolat. Suatu hari nanti apabila sampai masanya, anak-anak juga kena bersolat. Awak yang kena mengajar anak-anak bersolat. Apa kata mereka kalau mereka nampak awak pula yang tak bersolat?” pujuk ku cuba berlembut.
“Saya belum belajar lagi cara-cara untuk bersolat. Nantilah..” balas Ariff selamba sambil menelentang di atas katil itu. Reaksi sebegitulah yang paling menguji kesabaran aku, apabila aku mula bersuara tentang agama kepada suami ku ini. Bukannya Ariff tidak mampu tetapi lelaki itu sememangnya tidak mahu belajar! Malas memang alasan yang mudah untuk membiarkan diri lalai.
“Sampai bila nak macam ni?” keluh ku sambil menggeleng sendiri.
“Sampai bila-bila yang saya suka. Tengok sini Insyirah, saya tak pernah memaksa awak dengan saya selama ini. Awak suka duduk sini dengan keluarga awak, saya tak pernah membantah. Tetapi kenapa awak suka memaksa saya membuat sesuatu yang saya tak suka?” balas Ariff dengan nada tertahan. Mulalah dia naik angin. Namun masih dikawal suaranya. Mungkin dia takut abah dan emak mendengar kata-katanya.
“Ini bukan soal paksa tapi kewajipan. Kalau saya tak tegur, saya berdosa. Benda yang awak tak suka tu wajib hukumnya, Ariff. Yang awak suka itu haram hukumnya. Saya bukannya nak paksa awak belajar semuanya. Tapi belajarlah sikit-sikit dulu. Kemudian baru amalkan. Semua amalan kita akan mendapat balasannya, Ariff. Allah tengok kita sepanjang masa. Awak tak takut ke? Bukalah mata awak luas-luas. Awak suami saya. Takkan saya nak relakan awak abaikan agama. Sedarlah.. awak seorang suami dan ayah sekarang. Kita kena selalu berubah untuk kebaikan!” tekan ku bersungguh.
Ariff diam sahaja sambil menatap kipas yang ligat berpusing.
“Ariff, awak dengarlah nasihat saya. Solat tu ibarat sebatang sungai yang mengalir di hadapan rumah. Kalau lima kali sehari kita mandi di sungai itu lama-kelamaan segala dosa kita akan digugurkan Allah. Awak tak mahu begitu? Bukannya susah. Hanya lima kali sehari semalam. Belajarlah dulu, Ariff. Suatu hari nanti awak akan menjadi imam kepada saya dan anak-anak kita,” nasihat ku lembut.
“Bila awak nak berhenti membebel mengenai hal ini?” soal Ariff perlahan.
“Selagi Allah memberikan saya kekuatan saya akan terus mengingatkan walaupun awak tak suka. Kerana itulah tanggungjawab kita suami isteri. Kita saling melengkapi antara satu sama lain. Bila sampai masanya Allah akan menutup mulut saya ni, awak takkan dengar lagi apa-apa dari saya. Waktu tu awak akan buat apa sahaja yang awak suka sebab saya dah tak melihatnya lagi!” serius kata-kata ku untuk membuatkan suaminya itu sedar.
Ariff menoleh memandang ku lama untuk memahami ucapan ku tadi. Wajahnya mengeruh mendengar itu. “Apa maksud awak tadi? Awak nak tinggalkan saya?”
“Hidup hanya sementara. Begitulah juga dengan nyawa yang ada pada jasad kita ni. Kalau ditakdirkan saya diambil oleh Allah kembali ke sisi-Nya, waktu tu segala tanggungjawab saya pada awak akan terhenti. Tinggal awak sahaja mahu terus begini atau tidak. Selagi Allah memberikan saya kesempatan dan kemampuan untuk menjalankan amanah ni, saya akan jalankan sebaiknya. Tapi apa yang terjadi selepas itu saya hanya berserah pada Allah,” jelas ku sekadar mahu mengingatkan.
Ariff mengeluh perlahan. “Saya sudah pernah kehilangan suatu masa dulu. Tuhan memang tidak adil kepada saya kerana merampas emak saya daripada saya dalam usia saya masih terlalu muda. Kalau terpaksa kehilangan lagi Tuhan memang tidak pernah kasihan kepada saya selama ini,” luah Ariff perlahan.
“Benarkah Allah tak adil kepada awak?” aku menyoal lembut. Aku mahu Ariff menilai semula apa yang diluahkannya. Aku tahu Ariff memaksudkan yang dia pernah merana setelah kehilangan ibunya dalam usia yang muda. Bapa mertua ku pernah menceritakan tentang itu kepada ku.
“Allah rampas emak saya!” jawab Ariff pantas.
“Rampas? Perkataan tu tak sesuai untuk awak gambarkan siapa Allah sebenarnya. Kita semua adalah milik Allah. Emak juga sekadar pinjaman di atas dunia ini, Ariff. Tetapi Allah tidak pernah berlaku kejam kepada setiap hamba-Nya. Allah tidak akan mengambil sesuatu dari kita begitu sahaja. Setiap sesuatu yang Dia ambil Dia akan menggantikannya dengan sesuatu yang lain. Pernah tak awak memandang semula apa yang ada dalam hidup awak? Awak memang tiada emak tapi papa awak baik. Dia limpahkan awak dengan kasih sayang. Dia mahu awak hidup sempurna dengan memberikan segala-galanya kepada awak. Awak kaya raya dan ramai orang sayangkan awak. Awak tak perlu bersusah payah untuk hidup selesa atas dunia ni. Tanpa pekerjaan yang baik atau kelulusan tinggi awak tetap dapat hidup senang. Ramai orang lain disekeliling awak yang ada emak tapi tetap tak seberuntung awak. Bukan semuanya yang kita mahukan akan kita dapat, Ariff. Hidup tidak akan selamanya sempurna seperti yang kita mahukan. Allah menguji kita dengan kehilangan untuk mengajar kita erti bersyukur dengan apa yang kita miliki selama ini. Supaya kita dan orang sekeliling kita beringat yang hidup ni bukan untuk selamanya. Kita tak patut meminta-minta tapi kemudia tak mahu bersyukur,” balas ku lembut.
“Memang ramai orang sayangkan saya tapi perempuan yang saya suka tak sayangkan saya. Betulkah Tuhan itu adil? Kalau Tuhan adil mengapa dia buat saya jatuh cinta pada perempuan yang tak cintakan saya?” celah Ariff lekas sahaja menggunakan topik itu untuk mematahkan hujah ku. Matanya sempat mengerling sinis kepada ku.
Aku terpaku seketika memandang Ariff. Siapa yang dia maksudkan? Aku ke? “Apa maksud awak?” rasanya lebih baik aku bertanya daripada berbuat spekulasi sendiri.
“Awak tak cintakan sayakan? Saya tahu awak memang tak pernah cintakan saya selama ini,” jawabAriff sambil merenung ku agak tajam.
Aku sempat menghela nafas perlahan. “Apa bukti yang mesti saya berikan untuk buat awak faham tentang perasaan sayang saya kepada awak? Perhatian saya hanya pada awak seorang. Setiap apa yang saya lakukan di belakang awak, saya akan fikirkan awak dulu. Saya tegur awak sebab saya tak mahu hidup awak hancur, Ariff. Itu semua tak bermaksud yang saya sayangkan awak?” balas ku sedikit kesal.
Ariff kembali terdiam. Dia kehilangan bicara untuk membalas saat itu.
“Perlu ke kita menanti hingga kita hilang sesuatu baru kita mahu menginsafi, Ariff. Apabila tiba waktunya masa yang dah berlalu tidak akan berulang semula walaupun kita menangis dengan air mata darah. Lebih rugi lagi kalau kita mati dalam keadaan Allah tidak ampunkan dosa kita. Itu sangat dasyat, Ariff. Berubahlah selagi ada kesempatan. Bukannya susah! Hanya mulakan dengan solat. Kalau jiwa kita dah terisi, insya-Allah segala amalan yang buruk akan mudah untuk kita tinggalkan. Solat itu pembersih jiwa, Ariff. Setiap apa yang kita lakukan setiiap hari itulah penyukat di mana paras iman kita sebenarnya,” tambah ku lagi.

Ariff terus diam dengan muka ketatnya. Setiap apa yang aku katakan macam tidak masuk langsung ke dalam dirinya. Aku hanya mampu menggeleng melihat Ariff mula membalikkan tubuhnya menghadap ke arah lain. Lelaki itu sudah mulai menunjukkan kebosanannya apabila diceramah lagi mengenai Tuhan dan agama. Aku hanya mampu mengeluh melihat kedegilan suami ku itu. Susah betul untuk menegur lelaki ini kerana tembok keegoannya mungkin melebihi kukuhnya Tembok Berlin. Agaknya kalau dibom oleh nazi pun belum tentu runtuh tembok itu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan