Sabtu, 26 Oktober 2013

Manisnya kata.. pahitnya kenyataan!

Selepas masuk waktu asar aku menjengukkan diri ke luar rumah. Dari ambang pintu dapur aku sudah terpandangkan Ariff sedang duduk santai di pankin di bawah pokok rambutan di hadapan rumah ku itu. Mata lelaki itu terdongak-dongak ke atas memandang buah rambutan yang sedang melebat di pokok. Aku sempat menggeleng melihat dia berlenggeng dengan baju yang tersangkut di bahunya. Aku terus bergerak untuk menyertainya. Bosan pula berkurung sahaja di dalam rumah.
“Awak sudah baik?” Ariff segera bertanya apabila melihat aku menjejakkan kaki ke tanah. Sebelum ini dia ada diberitahu oleh emak ku yang aku sedang berpantang dari memijak tanah.
“Sikit..” jawab ku sambil duduk bersebelahan dengan suami ku itu.
“Emak awak kata awak tak boleh memijak tanah selagi awak masih..”
Belum sempat lelaki itu menghabiskan ayatnya aku sudah tergelak. Keluguan si lelaki membuatkan aku rasa gelihati pula. Ariff sudah tersalah faham dengan maksud emak ku itu.
“Kenapa awak ketawa?” soal Ariff hairan melihat tingkah laku ku.
“Awak tak faham sebenarnya. Mak bukannya kata saya tak boleh pijak tanah yang ada di kaki saya ni. Maksud dia, saya tak boleh sesuka hati nak merayap keluar rumah dalam keadaan saya masih macam ni. Contohnya saya tak boleh pergi ke kedai atau bershopping di pasaraya. Keluar rumah pada waktu maghrib dan berembun di luar rumah waktu tengah malam memang pantang besar bagi wanita yang baru lepas bersalin. Orang perempuan yang baru lepas melahirkan anak tidak boleh membiarkan badannya kesejukan atau terdedah pada angin luar kerana itu akan membuatkan badan akan sakit. Itulah maksud emak saya,” jelas ku sambil tersenyum.
“Oh..”Ariff mengangguk akur dengan penjelasan ku itu. “Emak awak walaupun sudah berusia empat puluhan tetapi dia masih cantik. Dulu waktu saya pertama kali nampak mak saya ingat dia kakak awak,” komen Ariff lembut.
Aku lantas menoleh memandang suami ku itu. Kembang hati ku mendengar pujian itu. Tengoklah emak siapa? “Emak saya orang kampung aja. Tapi orang macam kami ada banyak cara lain untuk menjaga kecantikan selain daripada menghabiskan masa di Spa. Mak saya cuma suka makan sayur ulam-ulaman selain dari mengamalkan petua orang-orang lama. Itulah yang dia ajarkan pada saya selama ini. Kami tak mampu nak meluangkan masa di spa-spa sebab di rumah ada banyak tanggungjawab,” ujar ku lembut.
“Iya? Apa petua yang mak awak ajarkan pada awak? Boleh bagitahu saya?” soal Ariff berminat. Tampang ku ditatapnya mesra.
“Ini petua untuk orang perempuanlah! Awak lelaki buat apa nak sibuk?” tukas ku selamba. Namun aku sempat tergelak melihat gelagatnya.
“Emak awak cantik patutlah anaknya juga cantik. Mungkin begitulah rupa awak bila awak berusia empat puluhan nanti. Cantik dan langsing!” komen Ariff sambil tersenyum kepada ku. Bab memuji memang serahlah kat dia..
Aku mencebik lantas pandangan ku larikan daripada lelaki itu. Bukannya aku tidak suka pujian dari lelaki ini. Tetapi aku sudah mengajar diri agar berhati-hati dengan pujiannya. Lelaki ini memang kaki mengayat perempuan!
“Saya suka dengan kampung awak ni. Orang di sini baik-baik semuanya,” ucap Ariff mengalihkan topik kepada kampung ini pula.
 “Orang di sini memang baik kepada orang luar. Tapi anak-anak dara di kampung ni awak jangan buat main. Di sini awak kena berhati-hati dengan setiap perbuatan awak. tidak semua orang di sini berfikiran terbuka,” ujar ku tentang adab sopan duduk di kampung.
Ariff mula merenung ku dengan kerutan keningnya. “Kenapa awak cakap saya begitu? Apa yang saya dah buat?” soalnya tidak faham.
“Saya cakap ni bukanlah bermakna awak dah buat. Tapi saya ingatkan sebelum awak buat. Jangan nanti awak nampak anak dara yang putih melepak, awak kacau mereka sesuka hati awak macam awak buat pada saya dulu. Kampung ni lain.. tak sama macam di London. Orang-orang tua di sini memang baik dengan orang sekekiling. Tapi mereka juga tak moden tentang maruah anak-anak perempuan mereka. Di sini kalau awak duduk berdua-duaan dengan perempuan, orang kampung akan tangkap dan belasah awak. Lepas tu awak kena mengahwini perempuan tu. Kalau awak nak rasa kena macam tu, cubalah buat!” dengan lagak bersahaja aku memberitahunya.
Ariff terdiam seketika. Namun aku sempat terkesan reaksi wajahnya sedikit berubah seolah-olah tidak menjangkakan sehingga begitu sekali orang kampung ini menjaga maruah keluarga mereka. “Sampai macam tu sekali ke? Kejamnya?” Ariff bertanya bersungguh.
“Saya dah kata kat sini tak begitu moden seperti di London. Sikap saya awak anggap kolot sebab saya dah terbiasa dengan persekitaran begini. Di sini emak dan ayah tak suka anak perempuan berkawan rapat dengan lelaki sehingga menimbulkan pransangka tak elok orang lain. Semua orang di sini menjaga adab sopan. Jangan berlagak seolah-olah awak sedang berada di London, kalau awak tak mahu mendapat mimpi ngeri di sini. Kalau tak.. jangan pelik ini akan menjadi kali yang pertama dan yang terakhir awak berada di kampung saya ni!” selamba sahaja aku berkata.
“Err.. saya takde kacau sesiapa. Kalau ada pun saya hanya kacau awak saja. Saya tak pernah buat macam yang awak katakan tu pada orang lain di sini. Jadi takde sebab mereka nak paksa saya kahwin dengan sesiapa di sini. Saya sentiasa bersopan dengan sesiapa yang saya temui. Betul!” ujar Ariff cukup serius.
Gelagatnya itu membuatkan aku segera mengerutkan kening. Yang dia emosi sangat, kenapa pulak?  “Saya ingatkan aja! Bukannya menuduh awak. Kalau takde baguslah..”
“Awak menakutkan saya, sayang.”                                                                                  
“Kenapa nak takut? Awak ada menggatal dengan sesiapa ke di sini?” duga ku dengan kerlingan ekor mata.
“Sumpah takde! Saya tak pernah buat begitu! Saya hanya selalu usik awak aja. Orang lain saya tak peduli!” tegas Ariff dengan mata yang membulat kepada ku.
Aku mahu tergelak melihat wajah suami ku itu. Kalau dah macam itu sekali reaksinya maknanya memang betullah dia tak buat. Tapi sekali tengok memang gelihati. Tahu pun takut kau kan?
“Jadi awak akan ikut saya balik nanti?” soal Ariff sambil menilik wajah ku dari tepi.
“Saya ingat awak tak mahu saya berada dengan awak di sana.” Aku menoleh kepada Ariff dengan kerlingan ekor mata. Ariff selalu terlupa apa yang diucapkan sebelum ini. Sebelum ini setiap kali kami bertengkar mesti dia akan mengungkapkan yang dia tidak berharap yang aku akan ke sana bersamanya. Sekarang lain cerita pula.
“Atau awak yang tak mahu berada dengan saya..” Ariff pula membuat andaiannya sendiri tentang pendirian ku.
“Kalau saya tak mahu berada dengan awak, saya takkan kahwin dengan awak. Saya sedar tangungjawab saya sebagai isteri, Ariff. Awak tak benarkan saya keluar rumah bergaul dengan orang lain, saya ikutkan. Apa lagi yang harus saya lakukan untuk membuktikan diri saya pada awak? Pernah ke awak dengar saya kata saya tak mahu ikut awak balik ke London?” ucap ku agak lirih. Susah benar mahu mencipta keserasian dalam hubungan ini. Kadang kala aku rasa diri ku tidak difahami sedikit pun oleh lelaki ini.
“Kalau begitu kita akan balik ke London bersama?” Ariff mula ceria mendengar kata-kata ku itu.
Aku menghela nafas perlahan. Bersama? Bermakna dalam masa terdekat ini. Sudah bersediakah aku? Menjaga keluarga sendirian tanpa kehadiran emak dan abah yang selama ini tempat aku meminta segala tunjuk ajar. Cabarannya sudah dapat ku bayangkan Mampukah aku?
“Kita akan balik ke London bersamakan?” soal Ariff sekali lagi setelah tiada kedengaran sebarang jawapan dari ku.
“Masakan sekarang? Awak dah tak tahan hidup di sini?” soal ku semula. Bersungguh benar dia menagih jawapan. Aku jadi tidak sanggup meminta sedikit masa lagi. Aku tahu lambat laun aku perlu juga ke sana.
“Bukanlah hari ini.. tapi dalam seminggu lagi. Saya dah tak boleh tinggalkan kuliah lagi,” jawab Ariff lembut. Aku terdiam memikir lagi.
“Kita balik nanti ya?” soal Ariff mesra sambil memaut pinggang ku. Bibir ku segera mahu dicumbunya tetapi aku pantas mengelak.
Lelaki itu mula mendecit geram dengan penolakan ku. “Masakan ini sahaja pun tak boleh?” ucap Ariff sebal.
“Janganlah kat sini. Orang tengoklah! Saya dah puas menjadi bahan cerita orang. Saya tak mahu buat orang terus mengata saya lagi,” balas ku perlahan.
“Bahan cerita orang? Apa yang awak maksudkan?” soal Ariff tidak mengerti.
Aku lantas bercerita kepadanya apa yang sering aku dengari dari orang sekeliling ku. Selalunya Syahril yang akan membawa pulang cerita orang tentang kami. Ariff mula berubah reaksi apabila mendengar tentang itu
“Maksud awak apa? Mereka panggil anak saya anak haram?” soal Ariff mula dicuit oleh rasa marah dan geram. Wajahnya sudah mula merah. “Kenapa mereka menyibuk hal orang lain? Awak hamil atau tidak itu bukan urusan mereka semua. Di London ramai orang yang hamil dan mengugurkan kandungan tetapi tiada siapa peduli. Saya tak ganggu orang lain dan saya tak suka orang ejek anak-anak saya begitu. Kalau saya tahu siapa yang kata anak saya begitu tahulah saya mengajar mereka,” tekan Ariff mulai tidak berpuas hati.
“Awak janganlah marah dia orang. Tak baik bergaduh sesama jiran! Kita hidup dalam masyarakat yang saling mengambil berat antara satu sama lain. Hamil suatu perkara yang baik. Tetapi jika di luar perkahwinan itu memalukan kerana pasangan itu telah melakukan hubungan terlarang. Perkara seperti itu dikeji masyarakat kerana kita telah melakukan sesuatu yang amat dikeji Allah. Kebanyakan orang masih tidak mampu merelakan perkara seperti ini sebagai satu kebiasaan dalam masyarakat. Biarlah apa orang nak kata. Kalau kita nak hentikan semua kata-kata orang, kita takkan boleh hidup aman, Ariff.” Aku membalas lembut dalam pada memujuk suami ku itu. Orang lain yang dikata orang lain pula yang naik angin!
“Mereka sepatutnya tutup mulut dan jangan kata apa-apa! Saya tak ganggu orang lain dan saya tak suka mereka ganggu awak dan anak-anak saya! Lain kali awak beritahu aja saya siapa yang jahat mulut begitu. Biar saya ajar mereka!” desis Ariff masih dikawal oleh perasaan marahnya.
“Tak payahlah buat begitu. Takde gunanya, Ariff! Lebih baik kita diamkan aja hal itu. Saya tak mahu nanti hal ini melarat dan akhirnya rahsia yang saya kita selama ini terbongkar. Siapa yang malu nanti? Kita juga,” ucap ku. Ariff diam sambil memandang tanah di hujung kakinya. Kemudian dia memandang aku semula. Wajahnya mendung sedikit.
“Awak susah kerana hal itu?” soalnya perlahan sahaja. Ada terbesit rasa bersalah di wajahnya. Pertama kali aku melihat suami ku itu mengambil berat kepada perasaannya. Selama ini Ariff tidak pernah peduli.
“Susah juga tapi ini semua ujian Allah. Kalau saya marah atau memaki hamun sekali pun segalanya tetap akan begitu. Walaupun pada mulanya saya marah tapi pilihannya tetap satu saja. Saya kena berdiam diri. Jadi saya terima semua dengan hati yang terbuka. Semua ini ada hikmahnya. Sekarang saya bahagia melihat anak-anak kita,” luah ku jujur. Perkara yang lepas tidak sepenting masa depan anak-anak kami. Hanya itu yang berada dalam ingatan ku saban hari.
“Anak-anak sahaja? Awak tak bahagia ke bila tengok wajah saya?”
Ariff memang gemar bertanya soalan yang membuatkan aku merasa serba salah. Dia mahu aku bahagia? Tapi macamana caranya? Siapa yang akan merasa bahagia dengan suami yang tak setia? Walaupun aku tidak pernah mengungkitnya tetapi itu tidak bermakna aku senang hati dengan tabiat Ariff. Kenapa bila bersangkutan soal wanita, dia terlalu sukar untuk berubah? Apa kurangnya aku? Kenapa ucapan cintanya untuk aku, tetapi dia masih mengelek wanita lain di masa lapangnya? Kenapa? Kenapa? Semua soalan itu tidak pernah aku temukan jawapannya.
“Kenapa awak suka tanya saya soalan yang awak sendiri dah tahu jawapannya?” jawab ku masih berbentuk soalan.
Ariff diam seketika. Dalam pada itu dia mengeluh sedikit. “Kalau bukan kerana anak kita, awak takkan memandang sayakan? Semenjak dulu awak memang bencikan saya. Hanya saya saja yang beria-ia sukakan awak. Selama ini apabila saya dekati awak, awak akan marah-marah dengan saya,” ujar Ariff hampa dengan layanan aku selama ini.
Aku terkedu mendengar kenyataannya. Aku marah-marah bila dia dekati aku? Bila masanya aku marah-marah dia bila dia menuntut sedikit perhatian dari ku? Bila? Aku marah bila dia tak mahu mendengar nasihat ku. Besar bezanya di situ. Oh! Jadi itulah maknanya yang selama ini aku tidak cinta kepadanya.
“Saya percaya kita tak boleh mengubah diri kita kerana cinta tetapi cinta boleh mengubah kita untuk menjadi orang yang lebih baik. Tapi jangan cakap soal cinta kalau kita sebenarnya tak tahu apa maknanya cinta. Jangan cakap soal sayang, kalau sekadar memberi kesetiaan pun kita tak mampu. Cinta adalah tentang kejujuran pada diri kita, Ariff. Cinta adalah tentang kesetiaan dan keikhlasan kita menerima seseorang dalam hati kita. Kalau semua itu tidak pernah ada dalam diri kita, itu belum boleh dipanggil cinta,” luah ku perlahan sahaja.
Ariff menoleh kepada ku dengan pandangan yang tidak mampu ku tafsirkan maknanya. Namun kedengaran pula keluhan lelaki itu. “Saya memang sukakan perempuan cantik. Awak salah satu daripadanya. Saya memang tak pernah berniat untuk mengahwini mereka. Tapi dengan awak saya memang tersilap dulu kerana tak berhati-hati..” ujar Ariff perlahan. Satu pengakuan yang aku anggap teramat jujur.
Aku cuba untuk mendalami apa yang sedang dimaksudkan Ariff sebaik-baiknya. Akhirnya seketika kemudian aku mengerti juga. Andaian yang ada dibenak ku begini.. kegelojohan lelaki ini dahulu telah membuatkan aku hamil. Sedangkan dengan wanita lain Ariff terlebih dahulu bersiap sedia dengan menggunakan alat perlindungan supaya dia tidak perlu bertanggungjawab pada wanita yang sudah digaulinya itu. Alangkah kejamnya kau wahai lelaki! Detik hati ku benci.
“Jadi itulah cinta yang awak katakan pada saya selama ini? Kalaulah ditakdirkan awak yang terkena semua itu, bagaimana awak nak membalas cinta saya selepas saya puas menyakitkan hati awak?” tanya ku serius.
“Saya dah kata saya tak sengaja. Saya mabuk waktu itu, sayang.”
“Ya! Awak gauli saya dalam keadaan mabuk. Tapi bagaimana dengan yang lain? Semuanya mabuk atau awak memang rela?” tekan ku cukup sinis.
Ariff terdiam tidak mampu memandang ku. “Cuba bayangkan kalau anak perempuan awak dipermainkan orang seperti yang awak memperlakukan pada perempuan-perempuan itu, Ariff. Suka ke awak dengan keadaan tu? Bagi saya samaada anak perempuan saya dipermainkan atau anak lelaki saya mempermainkan perempuan, kedua-duanya saya tak mahu! Saya mahu anak saya menjadi lelaki sejati. Lelaki sejati lelaki yang akan melindungi maruah wanita! Bukan merosakkan wanita itu!” tambah ku sedikit tajam dan sinis.
“Tapi mereka sendiri yang suka dengan saya. Saya tak pernah memaksa mereka ikut saya. Mereka sendiri yang bodoh kerana menyerah!”Ariff  dengan mudah meletakkan kesalahan itu di bahu wanita-wanita yang menyerah kepadanya. Ah! Sekarang dia cuba membayangkan aku pun bodoh sama macam perempuan-perempuan itu. Bodohlah agaknya aku.. sepatutnya lelaki ini aku sumbat dalam penjara. Tapi lain pulak ceritanya. Aku sanggup kahwin pulak dengan dia.
 “Dalam islam si penzina kedua-duanya akan dihukum. Kecuali kalau dipaksa atau perhubungan itu dilakukan dalam keadaan terlupa atau salah sangka. Itu dimaafkaan. Tapi kalau kedua-duanya sudi, keadaan fikiran cukup waras.. maka boleh dikenakan hukum iaitu seratus kali sebatan setiap seorang. Tiada belas kasihan baik pada di lelaki atau perempuan. Tidak kiralah siapa yang mengajak siapa yang diajak. Sama-sama akan kena!
Allah ciptakan makhluk lelaki dengan sembilan akal tetapi satu nafsunya. Berbanding wanita sembilan nafsunya tetapi satu sahaja akal. Dalam islam juga diakui lelaki lebih bijak dari wanita kerana itulah lelaki diangkat sebagai pemimpin dalam negara dan sesebuah keluarga. Kerana itu juga Allah hanya melantik nabi dan rasul di kalangan lelaki sahaja. Tetapi tidak semua lelaki menggunakan sembilan akal itu untuk tujuan yang baik sedangkan Allah menetapkan lelaki adalah pembimbing kepada isteri dan anak-anaknya. Wajarkah akal yang banyak itu digunakan untuk menipu daya wanita yang bersifat naif yang seharusnya dilindungi?” balas ku pula.
“Saya ini terlalu teruk ke untuk awak, Insyirah? Saya memang tiada tempat langsung di hati awak?” entah kenapa soalan itu pula yang ditanyakan Ariff kepada ku.
Aku terkebil-kebil seketika saat itu. Dah ke situ pula perginya lelaki ini. Lain yang aku cakap lain pula penerimaan Ariff.  “Awak tetap suami saya selagi awak tak menceraikan saya, Ariff. Selama itulah saya perlu mengingatkan awak supaya awak menjadi orang yang lebih baik. Tanggungjawab kita adalah saling ingat mengingatkan dan saling menegur apa yang tidak kena. Saya tak kata awak teruk. Saya beritahu awak supaya awak tahu dan jangan ulanginya lagi selepas ini. Itu sahaja!” ujar ku cuba untuk memperbetulkan tanggapan lelaki itu. Aku tidak berniat pun untuk menghinanya.
“Awak tak jawab soalan saya. Adakah saya memang tak pernah berada di dalam hati awak selama ini?” soal Ariff masih tidak berpuas hati dengan jawapan ku tadi. Aku terus beristighfar dalam hati. Apa yang dia nak dari ku sebenarnya?
“Beginilah, Ariff.. awak suami saya. Selagi awak memerlukan saya, selagi itulah saya akan sentiasa dengan awak. Saya takkan ke mana-mana!” Aku akhirnya menjawab juga setelah aku puas berdiam diri. Agak melencong jawapan ku itu tetapi dalam keadaan begini, aku tidak mampu berterus-terang apa sebenarnya yang sedang bermain di hati ku ini. Ariff bukanlah seorang yang memahami. Aku tidak mahu jawapan jujur ku nanti membuatkan aku bertengkar di sini. Aku paling tidak mahu kedua orang tua ku melihat kerapuhan yang masih merwarnai hubungan kami.
“Jawapan itu sama sekali tak cukup bagi saya! Saya mahu segala-galanya pada awak jadi milik saya termasuklah hati awak! Kesetiaan awak memang kepada saya tapi hati awak bukan untuk saya. Saya tahu!” Ariff mendegus tidak puas hati.
“Habis tu awak nak saya buat macamana? Bagitahu saya bagaimana caranya untuk saya buat hati saya cintakan awak? Soal jatuh cinta bukan kuasa saya, Ariff. Awak bercakap seolah-olah kuasa saya ni tinggi sampai ke langit. Macamana saya nak rasa semua perasaan tu kalau awak asyik mendesak saya? Fikirlah sikit! Awak nak saya jatuh hati pada awak, tapi awak sibuk layan perempuan lain belakang saya. Saya ni bukannya robot boleh disetting sesuka hati!” bentak ku sudah mula geram

Ariff terus membisu dengan jawapan ku itu. Kami mula membisu apabila keadaan sudah terasa tegang. Tatkala kedengaran sayup suara anak ku menangis. Aku lantas bangun meninggalkan Ariff seorang diri di situ. Soal penerimaan lelaki itu, malas mahu ku fikir lagi. Biarlah masa sahaja yang menentukan keadaan kami selepas ini.

1 ulasan: