Sabtu, 26 Oktober 2013

Mempelam.. oh.. mempelam


Aku sebenarnya segan dengan orang kampung dengan kewujudan Ariff. Semenjak lelaki itu ada, rumah kami tidak putus-putus didatangi orang. Ada sahaja yang mahu berkenalan. Yalah.. inilah pertama kali mat saleh masuk ke kampung kami.
Tetapi semua itu tidak menjadi kudis bagi Ariff. Pakej melawat aku dilengkapkan juga aktiviti perkenalan kepada suasana kampung. Petang-petang dia selamba sahaja naik motor dengan Syahril pergi menjelajah ladang sawit dan kebuh buah keluarga kami. Padahal pokok-pokok di kebun buah-buahan abah itu bukannya ada berbuah pun. Belum musim..
Apatah lagi kebiasaan di kampung kebanyakan penunggang motor memang tidak gemar memakai topi keledar maka semakin jauhlah mereka berdua berjalan. Sehingga ke perkampungan lain pun ada. Kata Ariff dia benar-benar seronok dengan pengalaman duduk di kampung. Dia suka mencuba sesuatu yang tidak pernah dilihatnya terutama sekali makan mempelam muda dengan sambal kicap. Pada mulanya aku mahu tergelak melihat muka lelaki itu yang berkerut menahan masam. Katanya inilah pertama kali dia makan buah mempelam. Tetapi selepas mula merasai kenikmatan mempelam muda dicicah dengan sambal kicap. Makannya tak mahu berhenti. Aku pulak yang seram menengoknya.
“Cuba awak rasa.. sedap!” dengan selamba dia menyuakan hirisan mempelam muda itu kepada aku. Tetapi emak lekas menegah aku memakan mempelam itu.
“Saya tak boleh makanlah, Ariff. Awak makanlah. Tapi jangan makan banyak sangat. Nanti kalau tak tahan awak boleh kena gastrik. Buah ni banyak asid,” ucap ku sambil memandang dia makan. Lajunya dia makan macam makan nasi. Kesian betul mat salih ni. Jakun..
“Kenapa awak tak boleh makan? Buah ini pun berbahaya untuk awak?”
“Yalah. Awak rasakan buah tu amat masam? Banyak asid. Kalau orang yang sihat walafiatpun boleh jatuh sakit bila makan buah itu, inikan pula saya yang sememangnya tengah sakit. Awak tu jaga-jaga sikit! Nanti sakit perut saya juga yang susah,” ucap ku lembut. Bukannya aku tidak tahu betapa manjanya lelaki ini bila dalam keadaan sakit. Kalau boleh nak mandi pun suruh aku jugak yang mandikan.
“Sedap! Saya tak pernah makan benda-benda begini. Saya kena cuba! Nanti di London kita takkan dapat pengalaman begini lagi.”Ariff menjawab selamba. Mukanya sudah kemerahan menahan pedas sambal kicap itu. Macam tak hairan sahaja dia dengan peringatan aku tadi. Belum kena memanglah nak cuba..
Malas mahu menegah lagi aku hanya membiarkan lelaki itu makan sesedap rasanya. Dia mahu pengalaman pertama ya? Biarkan!
Akibatnya malam itu..
“Sayang, kenapa perut saya ni sakit?” berkerut-kerut dia menahan sakit.
“Saya dah cakap siang tadi. Awak degil! Tengok apa dah jadi..” keluh ku sudah tidak senang hati. Nak ke klinik, di sini mana ada klinik beroperasi malam hari. Nak tak nak kenalah tahan sampai esok pagi.
“Sakitlah. Dada saya ni pedih sangat..” keluhnya lagi. Tubuhnya mengerekot seolah-olah mahu menenggelamkan penderitaannya sedalam yang boleh.
Inilah akibatnya kalau kepala batu! Aku jugak yang susah.. nak belek anak lagi.. bapaknya lagi.. hish! Membebel juga aku dalam hati. “Awak kena muntahkan balik apa yang awak makan tadi. Takpe.. biar saya sapu minyak dulu,” ucap ku tetap tidak sampai hati mahu marah kepadanya.
“Cepatlah sapu minyak. Sakit sangat ni..” Ariff semakin kuat mengerang.
 Terhegeh-hegehlah aku mengeledarkan lelaki manja seorang ini. Tidak cukup menyapu minyak, aku bancuhkan susu pula supaya sakit pada ulu hati itu lega. Masih tidak lega juga, dia suruh aku bancuh lagi sehingga Ariff akhirnya muntah. Selepas itu barulah dia nampak tenang.
“Macamana? Nak makan buah tu lagi ke? Banyak lagi kat pokok tu kalau awak nak.” Aku segera memerlinya apabila melihat dia sudah tidak mengerang seperti tadi. Dia yang sakit aku pula yang tak boleh tidur dibuatnya.. getus hati ku geram. Sempat aku memandang anak ku yang sedang menyusu di tubuh ku itu. Ralik sungguh Muhammad Rafael tanpa mempedulikan apa yang berlaku kepada ayahnya itu.
“Tak nak! Saya serik..” jawab Ariff lemah. Barulah dia dapat berbaring dengan aman. Matanya terus dipejamkan. Sekejap sahaja dia sudah terlelap.

Tinggal aku seorang melayan anak-anak yang sudah mula terjaga. Macam ni.. alamat sampai ke pagilah aku tak boleh tidur. Baru tiga orang lelaki Allah berikan kepada aku, aku sudah pening dibuatnya. Kalau bertambah lagi nanti? Aduhai..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan