Khamis, 26 September 2013

Maaf untuk dia..

Kandungan ku kini sudah banyak menunjukkan perubahannya. Alahan semakin hari semakin teruk. Kadang kala aku sampai tidak mampu berdiri kerana sakit kepala. Hari ini setelah lebih dua bulan kami menginap di hotel ini Ariff akhirnya menyatakan dia mahu pulang ke London. Aku tahu tidak lama lagi Ariff akan memulakan pengajiannya untuk semesta yang seterusnya.
Kepulangan Ariff ke London bermakna bolehlah aku pulang ke rumah orang tua ku semula. Aku pun sudah tidak tahan lagi hidup menyinggah begini. Sakit jiwa pulak rasanya bila dah dua bulan lebih tak tengok rupa dapur. Menginap di hotel mewah ini sebenarnya lebih kepada mengikut kehendak Ariff yang sentiasa suka dengan suasana kota, sedangkan rumah keluarga aku ada di Segamat. Bukannya aku tidak pernah mengajak Ariff pulang ke Segamat tetapi dia yang tidak mahu. Malulah! Takut panaslah! Macam-macam alasannya yang malas aku nak dengar. Akhirnya aku ikut sahaja rentak dia.
“Selama awak di kampung saya tak mahu awak layan lelaki lain. Awak kena ingat saya ni suami awak,” ucap Ariff malam itu. Dia duduk di birai katil sambil merenung aku yang sedang mengemas saki baki pakaian milik Ariff untuk dibawanya pulang ke London esok malam.
“Saya tahu. Takkanlah saya nak layan lelaki lain dalam keadaan saya macam ni. Takde siapa nakkan saya pun..” Aku sekadar menjawab perlahan. Selesai mengemas pakaian lelaki itu beg itu terus ku zipkan.
“Mari sini duduk dengan saya..” pinta Ariff lembut. Aku terus duduk di sisi lelaki itu.
“Lima bulan terlalu lama untuk saya. Saya dah terbiasa awak ada dengan saya. Saya tahu saya akan rindukan awak. Saya nak awak lahirkan anak kita cepat-cepat dan kembali ke London dengan saya nanti.” Ariff berbisik lembut sambil merangkul tubuh ku.
“Saya tahu..” jawab ku perlahan.
“Esok pagi awak akan balik ke kampung. Nampaknya saya terpaksa bersendirian bermula dari esok. Awak tahu tak.. selama ini saya selalu bimbang. Saya bimbang awak akan berpaling dari saya dan memilih lelaki lain. Saya tahu, selain saya pasti ada lelaki lain yang sering memandang awak. Di kampung awak pasti ada lelaki-lelaki yang sukakan awak sama macam saya. Saya takut awak akan layan mereka waktu saya takde. Saya nak awak tahu yang saya tak suka awak bercakap dengan lelaki lain, awak faham?” ucap Ariff lembut namun nadanya serius tanda mengingatkan.
Aku terus menoleh dengan sedikit kerutan di kening. “Selama ni awak nampak saya suka melayan lelaki ke? Siapa yang nak mengorat saya dalam keadaan saya macam ni?” soal ku pula. Rasanya yang sering berbuat begitu, Ariff bukannya aku!
“Saya hanya ingatkan awak,” ucap Ariff lembut.
“Saya suka kalau awak ingatkan saya sebab awak tak mahu saya jadi isteri derhaka. Tapi semenjak dari hari pertama saya jadi isteri awak, sentiasa sedar yang saya dah bersuami. Saya belum hilang akal lagi nak buat macam tu pada awak. Tapi persoalannya sekarang, kalau awak tak mahu saya layan lelaki lain.. macamana pulak dengan awak? Masih nak melayan perempuan-perempuan di luar sana ke?” balas ku sedikit sinis.
“Saya takkan buat begitu pada awak, sayang. Saya hanya sayangkan awak seorang. Mereka semua cuma kawan waktu saya sunyi. Saya tak serius pun dengan mereka semua.” Tanpa sengaja Ariff menjawab begitu.
“Lepas ni kita akan hidup berjauhan. Awak dah tentu akan rasa sunyi bila sendirian. Jadi awak akan layan perempuan lain bila sunyi ke?” tembak ku langsung tidak berpuas hati dengan jawapan Ariff. Bagi ku alasan seperti itu langsung tidak boleh diterima.
Ariff terdiam sambil memandang kepada ku. Aku turut membalas renungannya dalam pada aku cuba mencari kejujuran suami ku ini. Sayangnya sehingga ke saat ini aku sebenarnya tidak cukup berani untuk meletakkan kepercayaan kepada lelaki ini. Aku takut untuk meletakkan harapan yang tinggi kepadanya. Mempercayai Ariff begitu sahaja bermakna aku telah meletakkan sekeping hati ku untuk dilukai oleh lelaki ini semahunya. Apa yang sering kelihatan di hadapan mata ku selama ini, Ariff sebenarnya tidak pernah berusaha untuk berubah! Walaupun jelas dia cuba menjaga hati ku tetapi bab melayan perempuan masih sama aja.
“Ariff, jangan lakukan sebab takutkan saya. Jangan lakukan sebab awak tak mahu saya terluka. Tapi berhentilah lakukan itu kerana takutkan Allah. Kalau kita takde rasa takut atau malu kepada Allah kita akan melakukan sesuka hati kita apabila orang yang kita sayang tak mampu melihat kita. Sifat seperti itu sifat orang munafik. Saya nak percaya yang awak tak seburuk itu. Jadi awak jangan buat kepercayaan saya musnah. Kalau awak tak suka saya layan lelaki lain, tak kurang juga saya begitu, Ariff. Takde isteri yang sanggup melihat suami asyik berkepit dengan perempuan di belakangnya. Saya tak larang awak berkawan dengan sesiapa yang awak mahu tapi ingatlah. Permulaan zina adalah pergaulan lelaki dan perempuan yang tak mengira di mana batasnya. Saya tak suka awak ulangi lagi perbuatan awak yang lepas-lepas. Belajarlah untuk setia, Ariff. Ini untuk masa depan rumahtangga kita juga.” Aku meluahkan bicara ku lembut. Aku bukannya jenis suka meleter. Tapi janganlah beri aku sebab untuk berleter.
Ariff mengangguk perlahan. “Saya takkan lakukannya lagi. Saya cintakan awak sangat-sangat, sayang. Walaupun hubungan kita belum kukuh sepenuhnya tapi saya nak awak tahu yang saya bahagia kerana awak dah jadi milik saya.” Perlahan lelaki itu berbicara dalam redup pandangannya kepada ku.
“Saya tahu awak cintakan saya. Saya hargai kasih sayang awak selama ini, Ariff. Saya minta maaf kalau layanan saya selama ini tak setara dengan kemahuan awak. Saya seorang perempuan yang banyak kekurangan.” Aku membalas lembut kepadanya.
Lelaki itu menggeleng perlahan. Serentak itu Ariff meletakkan jemarinya di pipi ku. Lalu diusapnye lembut “Tak, sayang. Awak dah cukup baik untuk saya. Semenjak awak jadi isteri saya perasaan sayang saya pada awak semakin mendalam. Awak terlalu istimewa untuk saya. Awak sudah cukup sempurna sebagai seorang isteri,” ucap Ariff separuh berbisik. Tubuh ku ditariknya rapat kepadanya. Dahi ku dikucupnya lama. Kemudian dia meletakkan jemarinya di perut ku yang sudah mula kelihatan.
“Jangan nakal-nakal, sayang. Jangan susahkan mummy ya?” Ariff berbisik sambil tunduk di perut ku. Perlakuan lelaki itu lantas membuatkan aku tersenyum. Hati ku sempat disapa bahagia. Pertama kali aku melihat dia membelai anaknya. Seketika kemudian kami berpandangan. Entah kenapa aku merasakan ada bisa yang menular di hati ku tatkala terkenangkan perpisahan sementara ini. Buat seketika aku tertanya kepada hati, sayangkah aku sebenarnya kepada lelaki ini? Adakah rasa itu sebahagian dari rasa cinta sebenarnya? Sayanglah kut.. dah jadi suami takkan tak sayang, ya tak?
Sebenarnya dia ni memang hensemlah bila pandang dekat-dekat macam ni. Sayangnya kaki perempuan. Kalau tak memang dah lama aku tersangkut dengan dia ni.. hati ku sempat juga merepek meraban.
“Sayang, saya susah hati bila awak jauh dari saya. Saya pernah merasa separuh gila bila tak dapat tengok awak walaupun hanya untuk sehari. Sehari aja dah cukup menyiksakan, saya tak tahu macamana saya nak melaluinya selama lima bulan ini. Saya hanya nak awak temankan saya selama-lamanya,” luah Ariff agak sayu.
“Lima bulan aja. Bukannya lima tahun. Kalau awak sabar lima bulan akan terasa seperti lima hari. Ini cuma untuk sementara. Sampai masanya saya akan bersama awak di sana,” pujuk ku lembut. Kalau dia susah hati, aku sendiri lebih dari itu. Tapi demi kepentingan anak ini, aku harus mengorbankan perasaan ku.
Ariff mengalihkan pandangannya sambil mengangguk-angguk perlahan. Seketika kemudian dia kembali memandang wajah ku. Jemari ku diraihnya lalu dibawa ke bibirnya. Lama dia tunduk mengucup jemari ku sebelum dia kembali memandang ku
“Maafkan saya atas perbuatan saya yang dulu tu. Saya..” bicara lelaki itu terhenti seketika. “Saya tak tahu kenapa saya tergamak buat awak macam tu. Saya tak sengaja, sayang.” Ariff berkata perlahan.
“Jangan sebut lagi tentang itu, Ariff. Saya tak mahu terus mengingati perkara yang dah lepas. Saya dah maafkan awak. Saya hanya mahukan masa depan yang baik untuk keluarga kita,” luah ku sedikit merendah.
Namun lelaki itu menggeleng perlahan. Ada sesuatu yang harus diperkatakan juga biarpun aku tidak mahu mendengarnya. “Selagi saya tak katakan selagi itulah hati saya takkan aman,” ucap Ariff lemah. Buat seketika dia tunduk lagi. Aku yang memandang lelaki itu mulai keliru. Kenapa dengan dia?
“Sayang, saya betul-betul tak sengaja malam itu. Saya tak sedar apa yang saya buat pada awak. Saya tak merancang nak berbuat begitu pada awak pada mulanya. Waktu tu saya memang asyik teringatkan awak. Saya pergi minum. Selepas itu apa yang berlaku saya sendiri tak sedar. Sayang, percayalah.. waktu tu saya tengah mabuk. Apa yang saya buat bukan kehendak akal fikiran saya. Saya tak sengaja lakukan itu pada awak, sayang. Maafkan saya,” rayu Ariff sayu.
Aku terpaku memandang suaminya. Pengakuan itu ternyata amat mengejutkan. “Saya ingat awak sengaja nak membalas dendam pada saya?” luah ku yang masih dikuasai oleh kejutan itu. Kalau peristiwa malam itu dia tak sedar.. apa ceritanya pula ketika di balai polis itu? Tak sedar jugak?
“Tak! Bukan begitu niat saya. Saya tak pernah terlintas nak menyakitkan awak sehingga begitu sekali. Saya cari awak malam itu sebab saya terlalu rindukan awak. Saya cuma nak berbual dengan awak. Sayang, saya sayangkan awak.. saya takkan tergamak sakitkan awak macam tu. Cuma waktu itu saya memang betul-betul kecewa bila awak asyik menolak saya. Saya tak sengaja, sayang. Saya hanya sedar sepenuhnya bila saya balik ke rumah saya. Waktu itu saya keliru dengan apa yang berlaku. Saya ingat-ingat lupa tentang peristiwa itu sehinggalah awak mengadukan hal itu kepada polis. Kerana takut tertangkap.. saya tak mengaku perbuatan itu. Saya memang jahat. Maafkan saya.”
“Ariff, cukuplah tentang itu. Saya tak mahu ingat lagi. Demi masa depan kita saya sedia maafkan awak. Saya tak mahu ingat lagi tentang semua itu. Cukuplah!” putus ku sambil menggeleng. Bercerita tentang itu hanya mengembalikan kepedihan yang mana sudah pergi meninggalkan aku. Aku sudah tidak sanggup mengenangnya lagi.

Ariff lantas memeluk ku. Sebuah helaan nafas kedengaran jelas di telinga ku. “Terima kasih, sayang.. terima kasih sebab awak sudi maafkan saya. Saya janji saya akan bahagiakan awak,” balas Ariff dengan nada terharu.

2 ulasan: